ShippingWatch

Medie: Norsk regering vil sende olieafgift videre til nordmændene

Den norske regering planlægger ifølge Dagens Næringsliv og Reuters at lade skatteyderne tage en del af regningen, når der skal udvindes olie i de arktiske egne, hvor en særlig FN-afgift træder i kraft.

Det norske Olie- og energiministerium planlægger at sende en del af regningen videre til befolkningen, når olieselskaber skal udvinde olie langt mod nord som i Barentshavet. Det skriver Dagens Næringsliv med henvisning til Reuters.

Nyhedsbureauet har fået adgang til breve, som ministeriet har sendt ud til olieselskaberne, da man tilbage i 2016 uddelte de seneste licenser til den norske sokkel, herunder langt mod nord i Barentshavet, hvor en særlig FN-artikel træder i kraft. Når der bliver boret langt fra kysten, kommer der en afgift på, som selskaberne skal betale til FN.

"Licenshaverne kan komme til at dække visse omkostninger i det her tilfælde," skrev ministeriet ifølge Reuters.

"Enhver af sådan en omkostning vil blive fradragsberettiget i beregningen af petroleumsskatten," skrev ministeriet videre.

Planen får kritik af oppositionen og bl.a. Ola Elvestuen, der er formand for parlamentets energi- og miljøkomité og medlem af det liberale parti. Hverken han eller komiteen er ifølge Elvestuen blevet informeret om planen, siger han til Reuters.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

"Der er for lille risiko for selskaberne og for meget risiko for den norske befolkning," siger han til nyhedsbureaet.

I FN's Havretskonvention fra 1982 er artikel 82 interessant, når lande og selskaber vil lede efter olie i de helt nordlige egne som Barentshavet. Ifølge artiklen skal rige nationer betale op mod 7 pct. om året af den værdi fra en produktion, som finder sted mere end 370 km fra kysten.

Pengene vil blive kanaliseret videre til fattige lande via FN. En professor fra Virginia, John Norton Moore, der var med til at skrive artikel 82 i sin tid, mener, at Oslo forsøger at balancere borgernes, olieselskabernes og udviklingslandenes interesse, skriver Reuters.

Stor skuffelse for Statoil i Barentshavet

Investeringerne på norsk sokkel dæmpet en smule

Norge vil fremskynde olieboringer i Barentshavet

 

Forsiden lige nu

Diana Containerships mindsker underskud

Den græske skibsejer Diana Containerships kom ud af årets tredje kvartal med et markant mindre underskud end sidste år. Omsætningen dykkede en smule efter salg af skibe i løbet af året.

Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd hæmmes af myndigheder

Krav fra myndigheder i Kina og EU har gjort vilkårene sværere for Maersk Line ved opkøbet af Hamburg Süd, mener tidligere Maersk-chef i Latinamerika, Michael Kaasner Kristiansen. Amerikanske Sealand kan blive en joker i det nye Maersk.

Siem beder sine banker om hjælp

Det norske offshorerederi Siem har spurgt sine banker om hjælp med udsigt til en længere krise for offshore supply-markedet, oplyser rederiet i en meddelelse mandag. Andre strategier er også i støbeskeen.

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Tyske topbanker skruer op for udsalg i shipping

Mens den tyske banksektor er fanget med op mod 100 mia. dollars i gæld til shipping, tager flere tyske banker nye ideer i brug for at komme af med de tunge udlån til industrien, skriver Reuters.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere