ShippingWatch

Havne melder sig så småt klar igen efter Harveys raseren

Skibe er igen begyndt at sejle i den travle skibskanal ved Houston, efter at orkanen Harvey lukkede havne, raffinaderier og andre virksomheder på USA's østkyst. Regningen kan løbe op i milliarder, lyder et bud.

Houston havn efter orkanen Harvey ramte d. 25. august 2017.

Den travle skibskanal ved Houston er så småt ved at komme op i gear igen, efter den voldsomme orkan Harvey og enorme regnmængder lukkede havne, raffinaderier og stoppede laster og varer i til og fra området ved Den Mexicanske Golf.

Onsdag i sidste uge ledte pilotbåde de første to tankskibe ind i havnen ved Texas City og fredag tog trafikken til, efter at havnene på strækningen har været lukket ned en hel uge. Den blokerede vandvej har kostet store summer for virksomheder, der er fuldstændig afhængige af at kunne bruge kanalen.

Forsinket og aflyst forretning med lukningen af havnen i Houston i en hel uge kan betyde et tab på hele 2,5 mia. dollars, lyder et estimat fra Maria Burns, der er direktør for det politiske program om logistik- og transport på universitetet i Houston, til Houston Chronicle. Det kan dog hentes ind igen med havnens åbning, men der vil stadig være brug for flere hænder til at håndtere tilstrømningen af varer.

Tankskibe i gang

D. 25. august lukkede kystvagten havnene ned. Fem dage senere blev de så småt åbnet igen med restriktioner. Kun skibe med en særlig størrelse kunne få adgang. Siden da har flere og større skibe fået adgang til kanalen.

Samtidig melder flere olieproducenter klar til at afskibe olie igen, hvor den manglende olie fra området i sidste uge fik 40 europæiske tankskibe til at sejle med forsyninger mod USA.

Ifølge Reuters afskibede Occidental Petroleum sit første tankskib, siden terminalen i havnen Corpus Christi i Texas blev ramt af Harvey. Det første tankskib sejlede i weekenden 700.000 tønder råolie afsted. Samme melding kommer fra olieselskabet Total, der ifølge kilder, som Reuters har været i kontakt med, planlægger at genstarte produktionen på 225.500 tønder olie om dagen på selskabets raffinaderi ved havnen Arthur i Texas. Præcis hvornår er endnu ikke kommet frem.

Et andet raffinaderi Phillips 66 har søgt om at kunne omgå den amerikanske lov Jones Act, så udenlandske skibe må sejle råolie og andre produkter til og fra faciliteten i Louisiana, der dagligt producerer 260.000 tønder olie.

Terminaler åbne

Ikke kun olieindustrien er blevet ramt. Også containerskibe med varer til de store varehuse. I Houston blev flere containerterminaler åbnet fredag til at håndtere de mange stabler af containere, der i dagevis har ventet på at blive sendt videre i systemet.

"Vi har nok folk til at åbne vores containerterminaler og komme i gang med arbejdet, som er vigtigt for vores samfund og regionen for at genstarte vores økonomiske motor," sagde Toger Guenther, direktør for havnen i Houston, til Houston Chronicle.

Orkanen Harvey er blevet beskrevet som den værste storm, der har ramt USA siden 2004. D. 25. august gik den i land og skabte enorme ødelæggelser i staten Texas, hvor flere mennesker mistede livet i de enorme oversvømmelser.

To af USA's største havne har i en uge været lammet, og udviklingen fik olieprisen til at stige, mens den haltende produkttanksektor også så raterne stige til vejrs.

Orkanen Harvey sender rater i produkttank til vejrs

 

Harvey får benzineksporten fra Europa til at stige

Harvey presser olieprisen op

Forsiden lige nu

Diana Containerships mindsker underskud

Den græske skibsejer Diana Containerships kom ud af årets tredje kvartal med et markant mindre underskud end sidste år. Omsætningen dykkede en smule efter salg af skibe i løbet af året.

Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd hæmmes af myndigheder

Krav fra myndigheder i Kina og EU har gjort vilkårene sværere for Maersk Line ved opkøbet af Hamburg Süd, mener tidligere Maersk-chef i Latinamerika, Michael Kaasner Kristiansen. Amerikanske Sealand kan blive en joker i det nye Maersk.

Siem beder sine banker om hjælp

Det norske offshorerederi Siem har spurgt sine banker om hjælp med udsigt til en længere krise for offshore supply-markedet, oplyser rederiet i en meddelelse mandag. Andre strategier er også i støbeskeen.

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Tyske topbanker skruer op for udsalg i shipping

Mens den tyske banksektor er fanget med op mod 100 mia. dollars i gæld til shipping, tager flere tyske banker nye ideer i brug for at komme af med de tunge udlån til industrien, skriver Reuters.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere