Indtil nu har det for Damco handlet om at skabe succes med fragt- og logistikservice. Men det står nu til at ændre sig, forklarer selskabets topchef Klaus Rud Sejling til Børsen.

Efter sammenlægningen af A.P. Møller-Mærsks transportrelaterede forretninger er der mulighed for et nyt fokus, lyder det.

"Man skal tænke på, at vi har et nyt Maersk, og der tilpasser vi strategien. Som et led i det nye Maersk Transport & Logistics er vores strategiske fokus at udvide den del af vores forretning, der er rette mod supply chain management," siger han til avisen.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Supply chain management har indtil nu levet et lidt mere stille liv i Damco, men fremadrettet skal der bruges mere tid på at styre lager og varer hele vejen fra produktion til forbruger.

Men skal det lykkes, skal der investeringer til, understreger Klaus Rud Sejling. Der er de sidste mange år ikke blevet investeret nok i it, digitalisering mv.

I andet kvartal af 2017 gik Damco i nul, hvilket blandt andet skyldtes en kombination af investeringer i nye produkter på den ene side og bedre produktivitet på den anden side.

Damco i rødt trods stor vækst i fragtmængder  

Damcos CEO: Nu skal vi investere igen

Her er overblikket over Maersks regnskab