Det er godt nyt for industrien, når havnemyndighederne i Singapore, MPA, suspenderer bunkerselskaber, der ændrer på de systemer, som skal sikre den rette levering, når der tankes bunker i havnen.

Ibia er overbevist om, at MPA vil fortsætte med at straffe og modvirke uregelmæssigheder i området"

— Ibia i en meddelelse
Som det for nylig skete med Panoil Petroleum, der blev frataget sin licens som bunkerleverandør i den store bunkerhavn, fordi der var blevet pillet ved selskabets masseflowmetre, som bruges til at kontrollere, at skibene får den aftalte mængde brændstof.

"Ibia er overbevist om, at MPA vil fortsætte med at straffe og modvirke uregelmæssigheder i området, så Singapores ry som en af verdens ledende og mest pålidelige bunkerhavne," skriver organisationen i en meddelelse.

Men MPA kan ikke sikre rederier og leverandører af bunker fuldstændig. Når brændstoffet skal transporteres fra olieterminaler i Singapore og til bunkertankskibe, kan der være variationer i mængden af volumen. Og det falder uden for MPA's jurisdiktion, skriver Ibia.

"Bunkertankskibene skal acceptere den leverede volumen, som terminalerne har registreret, og Ibia har fået at vide, at skibe udstyret med masseflowmetre har oplevet uoverensstemmelser, som er ufordelagtige for operatørerne af bunkerskibe."

Derfor samarbejder Ibia nu med flere forskellige aktører i industrien om at lukke det "betydelige smuthul" i Singapore, skriver organisationen.

Bunkerselskab mister licens efter mistanke om snyd

Ny bunkerformand opfordrer branchen til at afsløre fusk

Næsten halvdelen af Singapores bunkerpramme klar til kontrol