Det sydkoreanske værft, der blandt andet har stået for at bygge Maersk Lines Triple-E-skibe, kan nu vinkel farvel til flere års underskud og har ifølge flere industrikilder landet et driftsresultat på 700-800 mia. won i første halvår, op mod 4,5 mia. danske kroner.

Det skriver The Korea Economic Daily.

Det er især driftsresultatet i andet kvartal, der ventes at stige markant og være dobbelt så stort som første kvartals på 223,2 mia. won, skriver mediet. Især frasalg til en værdi af 2 billiarder won og afskedigelser af mere end 3.000 ansatte og andre nedskæringer har sikret overskuddet.

Og ifølge værftet er det ikke en kortvarig bedring. I løbet af 2017 har de sydkoreanske værfter vundet flere ordrer, og især ordrebogen på LNG-skibe er forbedret markant hos DSME.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

"Vi er vendt tilbage som en profitgivende organisation ved at stoppe alle projekter, der mistænkes for at tabe penge og nægte at tage billige ordrer ind," siger CEO Jun Sung-Leeo ifølge Korea Economic Daily.

Kritik fra EU

Daewoo har i flere år kæmpet mod at bukke under og har modtaget redningspakker af den koreanske stat, som i praksis har overtaget kontrollen med værftet via bankerne Korea Development Bank og Export-Import Bank. Det betyder blandt andet, at DSME har fået nye lån for 2,5 mia. dollars fra de statsejede banker.

Mens de private banker og obligationsejerne skal gå med til at bytte gæld i samme størrelsesorden til aktiekapital i værftet. En støtte, der har fået stor kritik af EU, der sammen med Japan har klaget til OECD over statsstøtten.

For hele året forventer Daewoo nu at lande et driftsresultat på 1,5 billiarder won.

Sydkoreanske værfter havde overskud i første kvartal  

EU klager over Sydkoreas støtte til DSME-værftet

Verdens største skibsværft overlever