Hvis erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) satser stædigt på at indføre montørordningen og samarbejder med Danske Maritime om den, så skal skattefriheden for montører i Danmark nok ende med at blive en realitet.

Hvis man skruer en maritim montørordning sammen på den rigtige måde, så skal den nok blive til noget.

— Jenny Braat, adm. direktør, Danske Maritime
Sådan lyder det fra Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime, som understreger overfor ShippingWatch, at brancheforeningens forhåbninger om en ordning ikke er blevet mindre af, at erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) fredag erkendte, at det vil blive meget svært at indføre de lempelige vilkår.

"Som vi tidligere har sagt, så ved vi, at der ikke er et problem med at gennemføre en montørordning. Jeg har arbejdet med statsstøtte - eller rettere imod statsstøtte - i rigtig mange år i den her branche, og jeg er ikke i tvivl om, at hvis man skruer en maritim montørordning sammen på den rigtige måde, så skal den nok blive til noget," siger Jenny Braat til ShippingWatch.

Så sent som torsdag lød vurderingen fra såvel Danske Maritime som brancheforeningens advokater i Gorissen Fiederspiel til ShippingWatch, at EU næppe vil stille sig i vejen for en dansk montørordning.

Danske Maritime afviser bekymring om montørordning

To scenarier

Fredag fik Brian Mikkelsen officielt overdraget det blå vækstteams anbefalinger, der blandt andet omfatter en indførelse af en montørordning.

Til ShippingWatch lød det dog efterfølgende fra ministeren, at han er "meget positiv" over for forslaget, men at det også er "meget vanskeligt" at indføre ordningen, fordi Kommissionen i Bruxelles umiddelbare reaktion har været, at det ikke kan lade sig gøre.

Brian Mikkelsen sår tvivl om "meget problematisk" montørordning

Den første, umiddelbare reaktion er, at de (Kommissionen) ikke mener, at det kan lade sig gøre

— Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) om montørordningen
"Det er jo positivt, at ministeren trods alt vil arbejde for montørordningen. Det kan godt være, at de har stukket en finger i jorden i EU, men det er ikke anderledes end, at når man vil nå et resultat, så kan der være en enkelt ting eller to, der skal løftes først. Vi er helt klart indstillet på at gå ind i et tæt samarbejde med dem, der skal arbejde med det her og så finde de løsninger, der skal til," lyder det fra Jenny Braat, der ser to veje at gå i forhold til at indføre de lempelige skattevilkår.

"Den ene er, at man får ordningen godkendt i EU-systemet og laver en ordning, der ikke er selektiv. Og det er denne ikke, for alle kan i princippet bruge en montørordning, selvom man selvfølgelig skal etablere sig i Danmark for at få en skattemæssig fordel," siger Jenny Braat og fortsætter:

"Den anden vej at lave noget, der slet ikke hører under EU's statsstøtteregler."

Vil det kunne lade sig gøre?

"Det vil jeg mene, men det er noget, vi selvfølgelig skal sætte os ned og tale om i detaljer. Det er et spørgsmål om ikke at låse os fast på noget, før vi sikrer os, at vi har fundet den rigtige vej."

Jesper Lok vil have gennemført to vækstforslag nu  

Brian Mikkelsen sår tvivl om "meget problematisk" montørordning

Minister: EU kan bremse dansk tonnageskat