Verdens største skibsværft, sydkoreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), har tilslutning fra hovedparten af obligationsejere og andre långivere til en gældssanering og dermed en redningsplan for det tabsgivende værft gennem de sidste fire år. Det skriver Bloomberg.

Obligationsejerne har accepteret at konvertere omkring halvdelen af deres tilgodehavende til aktier og udsætte indfrielsen af den resterende del af lånet med tre år.

DSME-formand beder ansatte om at gå ned i løn  

Obligationsejerne mødes i dag tirsdag efter at have holdt møder mandag.

Sydkoreas to statsejede banker, Korea Development Bank (KDB) og Export-Import Bank of Korea (EXIM Bank), er de to største långivere i Daewoo-værftet, der bl.a. bygger skibe for Maersk Line.

"De største og mest presserende problemer er løst. Værftet overlever," siger kreditanalytiker Kim Ki-myung, Korea Investment & Securities i Seoul, til Bloomberg.

Kreditorer strides i slutspil om Maersks foretrukne værft  

Hyundai og Daewoo udløser redningsplan med 10 tankskibe  

Redningsplan for Daewoo er landet