ShippingWatch

Sydkorea klar med milliardordrer som hjælp til værfterne

Den sydkoreanske regering vil bestille en lang række skibe de næste to år for at hjælpe landets kriseramte værftsindustri. Det samlede ordrebeløb vil overstige seks mia. dollars.

Den skrantende koreanske skibsbygningsindustri kan se frem til en lang række ordre på nye skibe fra landets regering i de kommende år.

Sydkorea vil hjælpe værfterne ved at bestille i alt 63 nybygninger fra nu og frem mod 2018, oplyser landets regering ifølge IHS Fairplay.

Ordrerne vil løbe op samlet set 7,5 bia. won eller omkring 6,3 mia. dollars og vil komme fra en række af landets ministerier. Blandt andet vil Sydkoreas forsvarsministerium bestille tre krigsskibe for i alt 2,7 mia. dollars.

Derudover har regeringen allerede budgetteret med omkring 681 mio. dollars til yderligere 58 nye skibe, der vil blive bestilt hos de sultne skibsværfter.

Landet planlægger at bestille hele 250 skibe i alt frem mod 2020, skriver mediet.

Sydkoreas værftsindustri ligger underdrejet på grund af især den globale nedtur i shippingmarkedet, der sammen med lave oliepriser og deraf følgende opbremsning blandt de store olieselskaber har sat en stopper for nye ordrer til værfterne.

De tre store værfter, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries, kom ud af 2015 med et samlet underskud på 7,6 mia. dollars.

Hyundai Heavys ansatte truer med storstrejke

Sydkoreas skibsværfter fyrer flere tusinde for at overleve

Daewoo tabte på forsinkede ordrer i tredje kvartal

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere