Efter omtrent fire år i København er det lykkes den japanske vejrtjeneste Weathernews at få en storkunde i hus med Maersk Line og Maersk Tankers. De næste tre år skal Weathernews stå for vejrudsigter, planlægning af ruter, oplysninger om havne og andre services, der relaterer sig til vejret og kan udgøre en risiko for skibe til de to rederier, oplyser selskabet i en meddelelse.

Da Weathernews etablerede et kontor i København tilbage i 2012, var det for at få et bedre greb i den europæiske shippingindustri og ikke mindst den danske. Siden da er kontoret vokset fra to til 15 medarbejdere i 2015, som også var året, hvor selskabet etablerede et nyt servicecenter til at stå for ruteplanlægning mv. Især en ting er vigtig for både Maersk Line og Maersk Tankers, nemlig et mindre forbrug af brændstof og mindre udslip af CO2.

"Vejr spiller en kritisk rolle i forhold til både sikkerhed og præstation. Vores partnerskab med Weathernews vil give vores skibe støtte og ekspertise fra et globalt vejrselskab og hjælpe os med at nå en sikker og effektiv drift af vores netværk," siger Niels Bruus, der er leder af fleet performance for Maersk Line.

Japanske Weathernews ekspanderer kraftigt i Danmark  

Hos Maersk Tankers peger Bjarne Foldager, der er global driftschef, på, at det nye samarbejde vil sikre, at rederiets skibe bruger mindst muligt brændstof på enhver rute mellem havne ved at mindske forsinkelser på havet og i havne på grund af vejret.

DMI: Plads til konkurrence fra Weathernews  

Ekstremt vejr giver EQT tro på megavækst i StormGeo

Norsk selskab skaber ny maritim vejrmastodont