Til august vil første del af arbejdet med det stort anlagte projekt om en kanal gennem Nicaragua, der skal forbinde Atlanterhavet og Stillehavet, gå i gang. Det oplyser Hongkong-selskabet HKND, som står bag det 50 milliarder dollars store projekt, som sidste år blev udskudt et år. I første omgang drejer det sig om konstruktionen af en brændstof-terminal og en skibskaj mod Stillehavet, skriver Bloomberg.

Det bliver en del af en havn, som skal bruges som importindgang af alle de mange maskiner, der skal bruges til projektet med at udgave en 278 kilometer lang kanal tværs gennem landet. Sidste år måtte HKND udskyde projektets start. Hvorfor blev ikke begrundet, men udskydelsen kom samtidig med, at gruppens topchef, kinesiske Wang Jing, tabte store summer på aktiemarkedet med opbremsningen i Kinas vækst. På det tidspunkt var Jings formue skrumpet fra 10,2 milliarder dollars i juni i 2015 til blot 1,1 milliarder dollars i oktober samme år.

Nicaragua-kanalen er dog ikke hægtet op på det kinesiske aktiemarked, understreger gruppens vice president KW Pang til Bloomberg i en e-mail.

"Projektets finansiering afhænger ikke af tilstanden på det kinesiske aktiemarked. Det er et internationalt projekt. Finansiering vil komme fra mange lande og mange investeringssektorer," skriver han.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Det kan også komme fra salg af gæld eller en potentiel børsnotering, lyder det.

Ikke alle er lige begejstrede for det store projekt. Både forskere og civilbefolkningen er bekymrede over de miljømæssige konsekvenser, som også har fået det kinesiske selskab til at lave en række ændringer i de oprindelige planer. Det gælder blandt andet et tilsagn om at plante nye træer og bevoksning.

 

I  en høring sidste år deltog over 400 repræsentanter fra blandt andre miljøorganisationer, religiøse- og kirkelig grupper, fagforeninger og forskere. I denne uge havde aktivister mod kanalen samlet 20.000 underskrifter for at få loven, som godkendte projektet, trukket tilbage.

"Der vil altid være folk, som er bekymrede. Vi er overbevist om, at kanalen repræsenterer et stort skridt frem mod økonomisk vækst og social velfærd for Nicaragua og regionen," siger Pang til Bloomberg.

Åbning af Panama Kanalen udskudt endnu en gang  

Arbejdet med Nicaragua-kanalen skudt til 2016  

Kinesere bag Nicaragua-kanal kommer kritikere i møde