Efter Alfa Laval fik afvist MPN-testmetoden af sit ballastvandrensesystem af den amerikanske kystvagt, iværksætter leverandørkoncernen nu et nyt testforløb for at få den amerikanske kystvagts blåstempling.

Den skal komme ved at bruge en anden testmetode, som United States Coast Guard (USCG) allerede tidligere har godkendt, for at opnå godkendelse til Alfa Lavals PureBallast-system til det amerikanske marked.

Det skriver Alfa Laval i en pressemeddelse.

"Vi er fuldt ud overbevist om PureBallasts even til at leve top til kravene i United States Coast Guards kriterier, så vi mangler at demonstrere det i henhold til kystvagtens foretrukne testmetode," siger Stephen Westerling Greer, der er Global Business Manager for PureBallast-systemerne.

Testforløbet, der allerede nu er igangsat, gør brug af den såkaldte 5-chloromethylfluorescein diacetate (CMFDA) metode, som skal afgøre, om de organismer, som systemet skyller ud, er endegyldigt døde. Fidusen er, at den omtalte metode allerede er anerkendt af den amerikansk kystvagt i anden sammenhæng.

Testet færdig i andet kvartal

Håbet er derfor, at testrækken med denne metode kan give en endelig godkendelse. Når testrækken er tilendebragt i andet kvartal af 2016, og når resultaterne foreligger, vil man herefter skrive en ny ansøgning til USCG i tredje kvartal samme år, i håb om en endelig blåstempling af PureBallast-systemet. Godkendelsen er nødvendig for at skibe kan sejle permanent med systemet i det amerikanske farvand.

De amerikanske myndigheder accepterer ikke IMO-godkendte systemer, men da ingen producenter endnu har fået godkendt et system, der lever op til de noget strengere krav fra den amerikanske kystvagt, sejler skibe i amerikansk farvand rundt med en midlertidig godkendelse, (Alternate Management System (AMS)) af de IMO-godkendte systemer.

Alfa Laval, danske Demis Ocean Guard og flere andre fik alle afvist deres brug af MPN-testmetode i december. Det betyder dog ikke, at kystvagten afviser princippet i systemerne, som for alle de afvistes producenters vedkommende er gennemlysning af ballastvandet med UV-lys.

Alfa Laval siger i en mail til ShippingWatch, at de opretholder selskabet appelsagen for kystvagtens afvisning af MPN-testmetoden, som fandt sted i december sidste år.

Norsk ballastvandssystem varmer op til storkontrakt  

Herreløs hjemmeside om ballastvand dukket op før appelsag  

Redere i USA støtter omstridt ballastvandtest