Et af Koreas store værfter Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) og verdens andetstørste er kommet med regnskab for 2015, der i den grad udtrykker, hvilket pres værftsindustrien er under. Et nettotab på hele 5,13 billioner koreanske won svarende til 4,26 milliarder dollars fik værftsgruppen sidste år mod et overskud på 33 milliarder koreanske won i 2014, skriver flere medier.

At det endte med et tab for DSME kommer ikke som en overraskelse, og Daewoo har da også løbende sidste år annonceret om store tab på driften. I begyndelsen af januar viste en opgørelse, at situationen også gælder de to andre koreanske værfts-grupper Hyundai Heavy Industries, der som verdens største ventes at tabe 1,5 milliarder won, mens Samsung Heavy Industries spås at tabe 1,7 billioner won.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Hos DSME skyldes tabet nedskrivninger på offshoreprojekter, som på grund af den lave oliepris er gået i stå, mens flere kontrakter også er blevet aflyst. I 2015 faldt værftets omsætning med 23 procent sammenlignet med 2014 til 13 billioner won. Det får dog ikke DSME til at tvivle på fremtiden:

"Indtjeningen forventes at vende i år, da flere værdifulde gasskibe skal bygges," oplyste DSME i en e-mail til Bloomberg.

Værftets store kreditorer Korea Development Bank (KDB) og Export-Import Bank of Korea har desuden lovet at stille lån og kapital til rådighed for 4,2 billioner won til rådighed for værftet. DSME har sidste år været ude i lidt af et stormvejr, hvor især nedturen på offshoremarkedet var med til at hive tæppet væk under værftet, der samtidig valgte at tilbageholde oplysninger om netop store tab på offshorekontrakter på hele 2,5 milliarder dollars. Beløbet kom oven i den 12,5 milliarder dollars store gæld, der i forvejen martrer værftet og fik KDB til at trykke hårdt på bremsen.

I forbindelse med en restrukturering af værftet har meldt ud, at man skal skære 20 procent i ordrerne.

Begyndelsen af året er gået stille for sig blandt koreanske værfter, hvor januar var helt tørlast for ordrer, skrev den koreanske avis Korea Joongang Daily for nylig. Det er første gang i historien, at værfterne står uden ny kontrakter efter årets første måned. Januar er dog generelt lavsæson for værftsindustrien.

Nul ordrer til de koreanske værftskæmper i januar  

Samsung Heavy Industries i kæmpeminus i 2015

Sydkoreas storværfter ud af 2015 med rekordunderskud  

DSME skal skære drastisk ned på ordrerne