Den store finske motorproducent Wärtsilä Corporation er ramt af en sag, der på mange måder minder om den, der er blevet afsløret hos konkurrenten MAN Diesel & Turbo i Tyskland.

Efter en intern undersøgelse af virksomhedens testresultater på globalt plan har det vist sig, at der er "uoverensstemmelse mellem visse testresultater" af skibsmotorer i Wärtsilä Delivery Centre Trieste i Italien, inden motorerne blev afskibet til kunderne. Afvigelserne er i gennemsnit på en procent af brændstofforbruget. Af alle de Wärtsilä motorer, der er solgt, kan samlet set to procent være påvirket.

"Baseret på vores nuværende analyse, er det et begrænset antal medarbejdere, der står bag afvigelserne, som helt klart er i modstrid med de instruktioner, de har fået, og vores code of conduct ved at påvirke testresultaterne," skriver selskabet.

I en meddelelse fra selskabet hedder det endvidere:

"Disse handlinger er et voldsomt brud med vores corporate policies, og virksomheden tager sagen meget alvorligt. For at sikre nye og gennemsigtige processer og kontrolmekanismer, har Wärtsilä gennemgået alle sine testprocedurer, og har handlet øjeblikkeligt for at rette op på sagen, hvor der er konstateret afvigelser. Derfor, kan vi bekræfte at testresultaterne lever op til vores høje standarder.

Vi undskylder dybt

CEO Jaakko Eskola (foto), Wärtsilä Corporation, siger om sagen:

"Wärtsilä kræver, at alle ansatte lever op til de interne guidelines lige som love og regler. Vi underskylder dybt for eventuelle tab af tillid som en konsekvens af disse overtrædelser af vores politikker og forretningsmæssige værdier og vil med det samme tage kontakt til vores kunder."

Afsløringen af en sag om fusk med testresultater hos Wärtsilä kommer i forlængelse af, at konkurrenten MAN Turbo & Diesel i Tyskland stadig kæmper med efterveerne af en sag om manipulation af testresultaterne på fabrikken i Augsburg.

Foto: Wärtsilä

MAN Diesel & Turbo har allerede tilstået, at der i perioden 2006 til 2011 skete det, som MAN kalder "uregelmæssigheder", når visse motorer skulle stå deres prøve ved testbænken på den tyske fabrik.

MAN-toppen kendte til brug af snydesoftware  

En dom, som byretten i Augsburg fældede over MAN i 2013, omtaler disse uregelmæssigheder som manipulationer "udført med høj kriminel drivkraft". Det gik kort sagt ud på, at når en motor ikke kunne leve op til det niveau for brændstofforbrug, som var skrevet ind i kontrakten med kunden, kunne MAN ved hjælp af en egenudviklet software få testbænken til at vise et andet resultat end det faktiske, hvorefter kunderne tog imod motorerne uvidende om overforbruget.

Dommen fra Augsburg nævner dog ikke noget om, hvorvidt manipulationerne også fandt sted inden 2006. ShippingWatch har gentagne gange spurgt MAN Diesel & Turbo om, i hvilket omfang manipulationer ved testbænken i Augsburg også fandt sted inden 2006, og hver gang har svaret på spørgsmålet været det samme:

"MAN har proaktivt underrettet alle kunder, hvor indikationer blev fundet i den interne undersøgelse (af sagen, red.) på, at de rent faktisk har potentielle krav mod MAN Diesel & Turbo baseret på dette emne," har MAN Diesel & Turbos kommunikationsdirektør Jan Dietrich Müller skrevet i en mail til ShippingWatch.

Her er MAN Diesel & Turbos norske hovedpine  

Når sagen om MAN Diesel & Turbos manipulationer stadig lever, skyldes det i høj grad det norske gastankrederi I.M. Skaugen. Rederiet har sagsøgt MAN Diesel & Turbo med et krav om erstatning på i alt 400 millioner norske kroner, svarende til 325 millioner danske kroner. Det oplyser rederiet til ShippingWatch.

Ifølge I.M. Skaugen udspringer erstatningskravet af, at rederiet tilbage i 2000 bestilte seks medium-speed firetaktsmotorer hos MAN Diesel & Turbo. Efter at motorerne var kommet på søen i løbet af 2002 og 2003, stod det dog hurtigt klart for I.M. Skaugen, at motorernes brændstofforbrug var væsentligt højere end det, som MAN havde stillet det norske rederi i udsigt.

I.M. Skaugen har efter eget udsagn brugt store mængder tid og penge på at finde årsagen til, at forbruget var så meget højere end det, som rederiet var blevet stillet i udsigt, dengang kontrakterne på motorerne blev indgået.

Wärtsilä afholder en telekonference mandag kl. 09:00 europæisk tid om sagen. ShippingWatch er med.

MAN-svindel mere omfattende end først antaget

Rederiforening følger MAN-skandale

Derfor brugte MAN Diesel & Turbo snydesoftware