Alfa Laval vil teste fremtidens brug af LNG på skibe i land, helt nøjagtigt i Aalborg. Her skal et eksisterende testcenter udvides fra 250 til 1.350 kvadratmeter for at skabe verdens, ifølge Alfa Laval, største testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi til skibe, som i fuldt omfang kan teste alle maritime miljøteknologier til alle typer brændstoffer.

Det fremgår af en pressemeddelelse, som Alfa Laval har udsendt onsdag.

Testcenteret skal teste LNG som brændstof i et maskinrumsmiljø, der en-til-en er det samme som til søs og som bruger havvand fra Limfjorden til at simulere drift. Forskellen er dog, at man ikke er på samme måde er hæmmet af kravet til kommerciel drift, som var det på et skib, og at man løbende kan optimere og inddrage erfaringer i arbejdet med udstyret.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Udbygningen af testcenteret sker for at imødekomme et ventet behov for brugen af LNG på skibe, som Alfa Laval forventer vil vokse fra 500 til 7.000 over de næste 15 år.

"Vi ser, at LNG og andre brændstofalternativer vil komme til at spille en nøglerolle, når rederierne skal kunne imødekomme de stadigt stigende miljø- og energikrav, som implementeres rundt omkring i verden. Gennem denne ambitiøse udvidelse af vores Test & Training Centre i Aalborg vil vi hjælpe rederierne med cutting-edge teknologi, så de både kan spare miljøet for udledninger og vinde på omkostningerne," siger Peter Leifland, direktør for Alfa Lavals Marine & Diesel-division.

Over for ShippingWatch beskrev Peter Leifland tilbage i 2015, hvordan LNG tilføjer endnu et marked for Alfa Laval, der har en række tillægsprodukter klar til skibe, der vil sejle med gas som brændstof. Produkterne åbner for et ekstra ordrepotentiale på 11-19 millioner kroner per skib for Alfa Laval, fremgår det af pressemeddelelsen.

Alfa Laval øjner LNG som næste miljøsatsning  

LNG forventes at øge sin berettigelse på havene i takt med, at IMO-regler strammer kravene til udstødningen fra skibene i form af reduktioner i omfanget af NOx og SOx-partikler, henholdsvis kvælstofoxider (NOx) og svovloxider (SOx).

Ifølge pressemeddelelsen kan man ved brug af LNG som brændstof fjerne mellem 85-90 procent af NOx-partiklerne og i visse specifikke tilfælde alle SOx-partikler fra udstødningen.

Alfa Lavals marine-ordrebog voksede i 2015  

USA's ballast-godkendelse er afgørende for Alfa Laval

Lav oliepris bremser scrubbersalget hos Alfa Laval