Danmarks største reparationsværft, det familieejede fynske Fayard, passerede i 2015 en milliard kroner i omsætning. Årets resultat på 67,3 millioner kroner er det største overskud i værftets historie.

Det fremgår af det netop offentliggjort regnskab for det tidligere Fredericia Værft, der for flere år siden overtog værftsfaciliteterne, der er blandt Europas største, fra det tidligere Maersk-ejede Odense Staalskibsværft, Lindø.

"Årets resultat på 67.322 millioner kroner anser ledelsen for tilfredsstillende set i forhold til det nuværende marked og sammenholdt med forventningerne til året," konstaterer ledelsen på Fayard, der ejes og ledes af Thomas Andersen.

Dokning af større tankskibe og store opgaver for rederier som norske Color Line, vedvarende opgaver for Scandlines og især ombygning af rederiets nye færger til Østersøen samt en omfattende krankonstruktion på offshoreskibet North Sea Giant (Technip Norge AS) har i 2015 bidraget stærkt til et højt aktivitetsniveau på Fayard.

Det bekræftede Thomas Andersen over for ShippingWatch umiddelbart før udgangen af 2015.

"Vi er vældig godt tilfredse med den belægning, vi har haft gennem året, og det er et udtryk for, at vi pludselig har fået meget mere glæde af vores største dok. Vi har i år haft langt flere forespørgsler på større skibe, end vi tidligere har haft, og det har vi også en forventning om, vi vil få på længere sigt," sagde Thomas Andersen.

Den markante fremgang sidste år i såvel omsætning og overskud, 67,3 millioner kroner mod godt 41,4 millioner kroner året før, sker på tidspunkt, hvor store dele af den internationale shippingindustri er i alvorlige vanskeligheder, især tørlast- og containersektoren. Fayards resultat tilbage i 2014 var i forvejen det bedste for værftet i de sidste fem år.

Marked for containerskibe

Fayards største dok, Dok 3, kan tage skibe og offshore-enheder på op til 415 meters længde og 90 meter i bredden, hvilket gør dokken til en af de absolut største i Nordeuropa.

Udover at dokke et stigende antal tankskibe, der både i forhold til råolie og olieprodukter er blandt de få sektorer i international shipping, som det seneste år har oplevet et regulært opsving, har Fayard ligeledes dokket større containerskibe. Et marked, der ifølge Thomas Andersen kan udbygges yderligere.

"Tidligere har vi måske ikke været gode nok til at markedsføre vores største dok, men det er vi begyndt at lykkes med, og vi har fået en væsentlig bedre belægning," sagde Thomas Andersen tilbage i december sidste år.

Store tankskibe trækker væksten op på Fayard  

Fayard ligner den store vinder i spillet om forsvarets skibe

Fayards ejer frygter mangel på udenlandsk arbejdskraft  

Fayard i bedste resultat i fem år