Samsung Heavy Industries slap ikke for at mærke følgerne af offshorekrisen, men kunne fremvise et resultat for fjerde kvartal af 2015 på 170 millioner kroner og en omsætning på 18,3 milliarder kroner.

Det skriver den koreanske avis Korea Joongang Daily.

Udviklingen er positiv set i lyset af, at Samsung Heavy Industries har specialiseret sig i leverancer til offshore-industrien, der som bekendt har indstillet næsten al investeringsaktivitet, efter olieprisen er faldet drastisk.

Fjerde kvartal var således en stigning i omsætning på 32,5 procent i forhold til kvartalet før, en udviklingen der resulterede i et samlet fald i omsætningen for hele året. I 2015 omsatte Samsung for 55,137 milliarder kroner, et fald på 24,6 procent i forhold til 2014. For 2015 kunne værftsgruppen notere et samlet underskud på 8,53 milliarder kroner.

"I tredje kvartal måtte vi revidere vores indtjening og den ændring holdt os i rødt i to på hinanden følgende kvartaler (anden og tredje, red.) på grund af uforudsete tab i offshore plant-branchen," siger Kim Dong-Sul, der er Chief Financial Officer hos Samsung Heavy Industries.

"Efter offshore plant-branchen begyndte at stabilisere sig og tabene ikke fulgte med ind i det sidste kvartal, kunne vi nå en omsætning på tre trillioner won (ca. 17 milliarder kroner) og en notere en profit i resultatkolonnen også," siger han.

Kriseværfter på genopretningskurs

Samsung Heavy Industries er sammen med Hyundai Heavy Industries (HHI) og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) en af de tre store koreanske væfter, der alle har været på dybt vand, mens olieprisens fald var mest dramatisk.

Således har den koreanske statsbank stillet sig i spidsen for en restruktureringsplan for eksempelvis DSME. Både Daewoo og Hyundai kunne rapportere om tab på over 4 trillioner (22,7 milliarder) kroner i tredje kvartal.

Ifølge finansielle institutioner forventer man dog mindre tab i fjerde kvartal.

For alle tre værfter gælder det i følge avisen, at man som erstatning for offshore plants med succes har formået at tiltrække kontrakter på blandt andet LNG-skibe, et segment der går for at være bekosteligt, fordi der er større krav til sikkerhed, teknologi og præcision i konstruktionsarbejdet.

Analytikere spår de tre værfter et væsentligt bedre 2016 end det foregående år, da mange af tabene fra offshorekrisen er realiseret og man fremover forventer ordrer over en bred kam, blandt andet fra Iran.

For Hyundai noteres det dog, at forbedring på balancen kommer fra datterselskaber som Hyundai Oilbank og at reel bedring måske derfor først kommer i 2017.

Sydkoreas storværfter ud af 2015 med rekordunderskud  

Pressede Daewoo stadig i stand til at betale  

Daewoo kræver 1,4 mia kr af Songa Offshore