2015 gjorde ondt på den kinesiske værftsindustri, der fik en dramatisk  nedgang i antallet af ordrer.

Ifølge de seneste tal fra landets handelsministerium faldt de nye ordrer med hele 47,9 procent til 31,26 millioner dwt sammenlignet med året forinden, skriver Seatrade Maritime.

Samtidig løb de ti største kinesiske værfter med næsten alle de nye ordrer, hvoraf 70,6 procent blev placeret hos spillerne i top ti. En stigning på 15,1 procentpoint fra 2014. Desuden viser tal fra Kinas værftsorganisation, at 54 ledende værfter fik mere end 90 procent af nybygningmarkedet.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

De kinesiske myndigheder har i flere år været i gang med at omlægge landets værftsindustri, hvor flere hundrede nye værfter poppede op før finanskrisen. Eksempelvis har myndighederne oprettet en såkaldt "white list" for landets skibsbyggere, der i fremtiden kan modtage offentlig støtte i form af favorable eksport- og bankkreditter. Et forsøg på at komme den massive overkapacitet i branchen til livs.

I løbet af de seneste år har op mod 140 værfter drejet nøglen om, især på grund af tørlastkrisen, som bare ser ud til at tage til i styrke, mens Kinas omlægning fra fabrikationsøkonomi til serviceøkonomi også bliver nævnt som en årsag.

Kina sætter flere værfter på positivliste  

Kinas største værft klar igen i 2015  

Kinas værftskæmpe vil sælge skibsbygning fra