Tæt på - og alligevel så langt fra. Sådan lyder konklusionen efter halvanden måneds venten på en udmelding fra IMO om, hvorvidt konventionen om skibes rensning af ballastvand ville træde i kraft i år. Og det gør den altså ikke, lyder det nu fra IMO.

Der var ellers store forventninger til udviklingen for konventionen, da både Indonesien, Marokko og Ghana under IMO's forsamling i slutningen af november ratificerede konventionen, hvilket forhåbentlig ville skubbe på, så konventionen kunne træde i kraft til november i år, lød forhåbningen fra flere sider. Men de tre lande var altså ikke nok, viser en gennemgang fra IHS Maritime & Trade, som står for at sikre, at alle krav i IMO's konventioner er mødt.

I dag har 47 lande ratificeret konventionen, og det er mere end de 30 krævede. Men landenes kombinerede flåder rammer omkring 34,56 procent af den globale tonnage, og ifølge konventionen skal landene tilsammen udgøre 35 procent af den samlede tonnage, og derfor træder konventionen altså ikke i kraft i 2016. Processen med at optælle kræver endnu et par uger, understreger IMO i en meddelelse. Alligevel er FN-organet sikker nok på konklusionen, og generalsekretær Kitack Lim siger i meddelelsen:

"De nylige ratifikationer har bragt BWM konventionen tæt på at træde i kraft. Mens vi ikke kan forudsige, hvad der præcis kommer til at ske, vil jeg gerne opfordre lande, som ikke har ratificeret konventionen, til at gøre det hurtigst muligt, så vi kan etablere en dato for ikrafttræden og sikre, at den er bredt accepteret, når den gør det. Især lande med store handelsflåder, som ikke har gjort det, anmodes om at accelerere processen med at ratificere konventionen," siger han.

IMO venter klarhed om ballastvand efter nytår  

Dermed må leverandører endnu en gang se langt efter konventionen, som blev vedtaget i 2004, og som flere har udviklet systemer til i forventningen om, at konventionen for længst ville være trådt i kraft.

En rapport fra 2013 udarbejdet af analysehuset BBC Research konkluderede, at det globale marked for ballastvandsystemer frem mod 2018 vil stige med 32,9 procent.

I 2018 vil et muligt marked for ballastvandsystemer ifølge BBC Research ligge på 8,5 milliarder dollars.

USA's ballast-godkendelse er afgørende for Alfa Laval  

USA afviser testmetode af ballastvand  

Desmi klar til at runde milliarden – efter 181 års tilløb

Desmi vinder ballast-ordre til syv Maersk Line skibe