Tørlastkrise og Kinas omlægning fra fabrikationsøkonomi til serviceøkonomi angives som årsager til, at landet inden for de seneste år har måttet lukke op mod 140 skibsværfter. Det skriver Bloomberg News.

På den ene side finder man faldet i importen af råvarer til Kina. Den faldende efterspørgsel på eksempelvis jernmalm slår igennem på efterspørgslen på tørlastskibe, der har været Kinas helt store eksporthit.

Sidste år vandt Kina kun 69 nybygningsordrer, og det blandt andet får analysehus og investeringsbank JP Morgan til at spå i en analyse fra januar i år, at der kan komme flere værftlukninger i den kommende tid.

De 69 nybygningsordrer skal holdes op mod, at kinesiske værfter i 2014 og 2013 modtog 126 og 147 bestillinger henholdsvis.

Ifølge Bloomberg kan end ikke en, for Kina, favorabel valutakurs ændre væsentligt på situationen for de mange værfter.

Tendensen understøttes af Kinas egne tal, hvor det fremgår at antallet af ordrer faldt med 59 procent i de første 11 måneder af 2015, fremgår det af data udtrukket 15. december 2015 af foreningen af kinesiske skibsværfter, China Association of the National Shipbuilding Industry.

Baltic Dry Index står bag

På den anden side er det udviklingen inden for tørlast, der har smittet af på forholdende for de kinesiske værfter, skriver Bloomberg.

Baltic Dry Indekset, der måler prisen for at få transporteret tørlastemner som råvarer, er faldet med 39 procent sidste år og sætter i øjeblikket med ugentlige mellemrum nye bundrekorder. Kinesiske værfter har især slået sig op på at bygge tørlastskibe, som lige nu er midt i årtiers værste krise på grund af overkapacitet i markedet.

Kinas økonomi, der ifølge flere kilder er i gang med en større strukturel drejning, væk fra billigt produktion til en økonomi, der i højere grad er drevet af service, stiller derfor ikke lige så store krav til import af råvarer som jernmalm, kul og stål, der ellers har været et godt marked for tørlast.

Ifølge Clarksoms Platou udgør tørlastskibe 41,6 procent af de kinesiske værfters ordrebøger, som samlet har en værdi opgjort til 26,6 milliarder dollars per 1. december sidste år.

Til sammenligning har koreanske værfter en eksponering på 3,5 procent inden for tørlast. Ifølge det koreanske nyhedsbureau Yonhap er Korea dog heller ikke gået helt ram forbi. I 2015 blev 3.000 ansatte fyret hos de tre største værfter, Hyundai Heavy, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. og Samsung Heavy Industries Co. Regner man ansatte hos underleverandørerne med, når antallet af fyrede arbejdere op på 5.000 ansatte, skriver nyhedsbureauet.

Ultrabulk CEO regner med overskud for 2015  

Kina lægger låg på vækstudsigter fem år frem  

Japansk tørlastrederi søger konkursbeskyttelse