Hyundai Heavy Industries Co., Samsung Heavy Industries Co. og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. - Sydkoreas tre store værftsgrupper og samtidig tre af de helt store spillere i den globale skibsbygningssektor - er på vej mod et samlet underskud på mere end 8 billioner won, omkring 6,7 milliarder dollars, for 2015.

Det skriver det koreanske nyhedsbureau Yonhap og peger på, at det vil være første gang, at alle tre selskaber går i rødt samtidig.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineerings (DSME) driftsunderskud ventes at lande i omegnen af fem billioner won, mens Hyundai Heavy Industries - verdens største skibsværft - og Samsung Heavy Industries spås at tabe hhv. 1,5 billioner won og 1,7 billioner won.

Samsung Heavy er den eneste af de tre aktører, der ser ud til at komme ud af fjerde kvartal 2015 med et positivt resultat.

"Det er første gang nogensinde, at skibsbygningsindustrien har lidt et så dystert resultat. Situationen i 2015 var værre end under landets valutakrise i slut-1990erne," siger en markedsobservatør til det koreanske nyhedsbureau.

Værftssektoren er en helt central industri i Sydkorea, sammen med elektronik og biler, og udviklingen er derfor skidt nyt for landet og kan udgøre en væsentlig økonomisk hæmsko fremadrettet.

DSME har på trods af de store tab dog stadig og troligt betalt af på sine obligationslån i 2015, understregede selskabet, verdens største målt på ordrebogen, i en udmelding i december.

DSME har betalt omkring 257 million dollars på et obligationslån den 30. november samt tæt på 170 millioner dollars på et andet lån i juli i år, lyder det.

Derudover forsikrer værftet, at op mod 80 procent af den nuværende ordrebog inden for offshorefaciliteter afsluttes næste år, og at man med de forventede indtægter her fra derfor også vil være i stand til at betale næste år.

Sektor i krise

Hvor DSME troligt betaler af på sine lån og holder fast med næb og klør, besluttede Hyundais topledelse på et møde i slutningen af november at tage markante og mere personorienterede spareplaner i brug. Samtlige topchefer for gruppens datterselskaber skal nemlig aflevere deres løn, mens direktører afgiver op mod 50 procent af deres gage afhængig af position.

Herudover vil afdelingsledere i Hyundai Heavy Industries gå 10 procent ned i løn som led i de omfattende spareplaner, der også betyder, at alle aktiviteter, der anses som non-essential , som eksempelvis en række kurser og lignende, bliver aflyst, indtil selskabet igen tjener penge.

Uden for Top 3 er også den store koreanske værftsgruppe STX Offshore & Shipbuilding hårdt ramt af især krisen i offshoresektoren. Her planlægger ledelsen at fyre op mod 800 medarbejdere, hvilket svarer til omkring 30 procent af gruppens 2.600 ansatte. Det sker som et sidste forsøg på at undgå en konkurs i første halvdel af 2016.

STX Offshore & Shipbuildings primære långiver, Korea Development Bank, presser på for at få værftsgruppen til at halvere sine faste udgifter, og banken har understreget, at en konkurs er uundgåelig, hvis ikke det lykkedes for selskabet at levere de krævede besparelser.

"En fastholdelse af det nuværende system vil føre til en konkurs af selskabet i første halvdel af 2016," skrev CEO Lee Byung-mo dengang i en mail til værftets ansatte, ifølge Korea Herald.

Sort 2016 for asiatiske værfter

Mandag i denne uge skrev Bloomberg, at 2016 for de asiatiske skibsværfter over en bred kam kan blive endnu værre end det netop afsluttede 2015.

En nedgang i ordrer til offshoreprojekter i lyset af olieprisens lave niveau, og den faldende vækst i Kina har også været med til at sætte en stopper for bestillingen af nye skibe, og disse problemer ser nu ud til at sprede sig til Koreas rivaler i Japan, Kina og Singapore, hvor flere værfter advarer om tab på grund af de lave oliepriser.

Kunder udskyder leveringer af allerede bestilte skibe eller vælger direkte at aflyse ordrer, hvilket ser ud til at fortsætte i det kommende år, siger en analytiker i Singapore til Bloomberg. Ingen bestiller eksempelvis nye rigge, siger han.

Sembcorp Marine i Singapore - en helt stor spiller inden for olierigge - har advaret om et underskud i fjerde kvartal, hvilket vil det første siden 2003. Også kinesiske Cosco Corp. Singapore forudser et betydeligt tab i fjerde kvartal, som endnu ikke er offentliggjort.

Pressede Daewoo stadig i stand til at betale

Sparekniv rammer topchefer i koreansk værftgruppe

Koreansk værftsgruppe vil fyre 30 procent af medarbejderne

Asiatiske værfter ruster sig til flere hug i 2016

Korea pumper milliarder i kriseramt shipping