ShippingWatch

Her er Lars Thranes nye shippingeventyr

Efter salget af sit livsværk er den maritime iværksætter Lars Thrane igen klar med udstyr til shippingindustrien. Denne gang tager han familien med. Læs mere om ambitionerne her.

Lidt over et år har det taget for at komme 100 procent i luften med det nye selskab Lars Thrane A/S, som manden af samme navn og stifteren af det succesfulde selskab Thrane & Thrane, i dag Cobham Satcom, lagde fundamentet til i sommeren sidste år.

Men nu er Lars Thrane kommet fra kaj og sidder i dag som bestyrelsesformand for Lars Thrane A/S, der netop har lanceret sine første produkter, fortæller han til ShippingWatch. Og der skal komme mange flere til, er ambitionen. Igen er det passionen for navigation og kommunikation til skibsfarten, der slår igennem hos den i dag 66-årige iværksætter, som efter en hård strid med britiske Cobham Satcom endte med at sælge resterne af sit livsværk, producenten af kommunikationsudstyr Thrane & Thrane, for et par år tilbage.

"Det har taget lidt over et år at få det hele op at køre, men nu har vi fået udviklet de tre første produkter, fået dem typegodkendt, testet, lavet produktionsforberedelse og fået lavet en masse markedsføringsmateriale. Og så har vi trykket på knappen i fredags med lanceringen af hjemmesiden, og samtidig har vi søgt nogle flere mennesker til de udviklingsprojekter, vi skal i gang med," fortæller Lars Thrane om det nye selskab, der har til huse i lokaler i Stubbeled ved Vedbæk i Nordsjælland.

Familien er med igen

Ligesom Thrane & Thrane i sin tid blev stiftet sammen med broderen Per Thrane, så bliver det nye selskab også i familien. Selv er Lars Thrane mindretalsaktionær og bestyrelsesformand i Lars Thrane A/S, mens hans to tvillingesønner, Peter og Hans Thrane, sidder som hhv. CEO og CFO og sammen har majoritetsposten i selskabet.

"Jeg sidder bare og øser af min erfaring, men meningen er, at det skal være mine sønner, der driver den her virksomhed på sigt."

Blandt ejerkredsen og grundlæggerne er derudover en tidligere kollega fra Thrane & Thrane. Carsten Thomsen, der også er mindretalsaktionær og arbejdede med satellitkommunikation.

Det seneste år er gået med at hyre de rigtige folk ind, og her har Lars Thrane og de andre ejere hentet en del fra netop Thrane & Thrane, i dag Cobham Satcom. Og det har givet en tryghed i opstarten, siger han:

"Alt det, vi har lavet nu, er noget, jeg har lavet før. De mennesker, der er ansat i virksomheden, er folk, der har rigtig mange års erfaring i udvikling, produktionsmodning, salg og i alt muligt andet, så alt det praktiske arbejde, som folk normalt synes er vanskeligt eller frygter ved en opstart, det har vi rigtig stor erfaring i."

I dag er der omkring ti ansatte i selskabet, hvoraf den seneste lige er startet, mens yderligere tre skal ansættes inden for den nærmeste fremtid.

De første produkter af mange

De første produkter fra selskabet er navigationsprodukter til skibe, hvor hovedproduktet med indbygget GPS er godkendt efter standarder i EU, USA og Canada og giver skibsføreren alle de data, der er brug for for at kunne navigere et mindre skib, forklarer Lars Thrane om udstyret med navnet LT-1000 NRU. Det er alt fra position, tryk, temperatur osv. Men det er ikke specifikt tiltænkt folkefærdet, der sejler i fritiden, understreger han:

"I virkeligheden kan man selv vælge skibsstørrelsen. Vi går ikke direkte efter fritidsfartøjssegmentet, for det er jo næsten ikke-eksisterende. Så det er mindre fartøjer, men den er godkendt til brug på alle typer skibe. Det er klart, at store skibe har gyrokompas (der ikke bruger magnetisme til at finde nord, red.) og alt sådan noget, og der vil sådan en sensor her komme ind som sådan noget emergency 'get me home-sensor''."

Et andet af de nye produkter beskriver Trane som en erstatning for et gammeldags elektronisk kompas. Den er mindre, billigere og kan anbringes hvor som helst på skibet, forklarer han:

Et skridt ad gangen

"Vi har typisk en nøjagtighed på vores headingsensor på bedre end en grad. Vi giver den sande retning mod nord, og det kan bruges til at stabilisere både autopilot, søkort og radarbilleder og alt sådan noget," siger han og tilføjer, at det tredje produkt som er baseret på ren GPS, "faldt ud af ærmet, da vi lavede de andre to produkter".

Han medgiver, at de første produkter som sådan ikke er noget nyskabende for shippingindustrien. Det ville også have været for risikabelt at lægge ud med, understreger han.

"Men her har vi kombineret det i nogle enheder, som for det første bruger den nyeste teknologi og for det andet er mere nøjagtige end det, der findes på markedet i dag. Vi går ikke ind med helt nye produkter på helt nye markeder i første hug. Det er lidt for risikabelt. Vi tager et skridt ad gangen," siger han og peger på det næste skridt for virksomheden.

Kommunikationsudstyr. I første omgang hed selskabet Lars Thrane A/S - navigations systems. Men det er nu ændret til communication systems.

"Vi kan forestille os også at gå ind i noget kommunikation på et tidspunkt. Og der har vi tænkt os at komme med noget helt nyt," siger Lars Thrane og ønsker ikke at uddybe yderligere.

En rigtig lille virksomhed

Men på sigt er der ingen grænser for, hvor stort selskabet kan blive, mener han. Produkterne er målrettet det globale marked, og ifølge Thrane har omkring ti distributører siden hjemmesidens lancering fredag henvendt sig, fordi de gerne vil repræsentere selskabet og produkterne.

"Med det, vi har nu, så kommer vi ikke så langt. Men så kommer det næste, og så kommer vi lidt længere osv. Sådan noget tager tid at bygge op. Nu er vi ti ansatte, om et år til halvandet er vi måske 20, så vokser vi stille og roligt til 50, 100, 500 - whatever. Sådan noget skal jo vokse. Det er ikke en lille fedt-biks, vi er ved at bygge op," siger Lars Thrane og fortsætter:

"Jeg er grundlæggende aldrig tilfreds, men jeg synes faktisk, det er imponerende, at vi på et år har fået en rigtig virksomhed op at stå. Vi har alle de funktioner, vi skal have. Vi mangler en kantine, men det kommer, når vi bliver større. Men vi har systemer og netværk og produktion, laboratorier, testfaciliteter, software-udviklere og hardware-folk. Det er blevet til en rigtig lille virksomhed, så det er jeg meget tilfreds med."

Lars Thrane klar med nyt projekt i 2014

Portræt: Maritim iværksætter vil tilbage til teknologien

Cobham kontrollerer over halvdelen af Thrane-aktier

Britisk selskab trodser bestyrelsen i Thrane & Thrane

Forsiden lige nu

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere