Køb af nye virksomheder er en af den danske malingsproducent Hempels værktøjer til at øge selskabets markedsandele globalt, og med et kommende opkøb af det amerikanske selskab Jones-Blair Company regner Hempel med en betydelig ekspansion af selskabets forretning i Nordamerika.

"Jones-Blair er et selskab, vi har fulgt i flere år, og vi har nu endelig fået chancen for at købe det. Jones-Blair har bevist, at det er et af de bedste malingsproducenter i regionen. Det har en unik markedsposition, god teknologisk viden og mange års erfaring. Opkøbet vil skabe de bedste forhold for os til at nå vores mål i Nordamerika og også støtte vores mål om at blive en af verdens ti største malingsproducenter i slutningen af 2015," siger Hempels CEO Pierre-Yves Jullien i en meddelelse.

Jones-Blair har base i Dallas, Texas, og er hovedsageligt fokuseret på to markeder, nemlig olie og gas og konstruktion, især på vandtætte produkter gennem brandet Neogard. Selskabernes produktporteføljer passer derfor godt sammen, understreger Kim Junge Andersen, CFO i Hempel og vil give Hempel en solid platform til at udvikle sin forretning i regionen.

Jotun: Markedet på vej op i 2015  

Selskaberne forventer, at transaktionen vil være færdig i begyndelsen af marts. Jones-Blair er ikke det eneste amerikanske selskab, Hempel køber. I 2012 var det Blome inernational.

Hvor meget Hempel betaler for Jones-Blair er ikke oplyst. Men det står klart, at Hempel bliver nødt til at reagere, hvis selskabet skal nå sit mål om at ligge i toppen blandt malingsproducenterne. Det slog CEO Pierre Yves-Jullien fast i september sidste år.

"Lad os være ærlige: Vi har mistet markedsandele i marine siden 2008. Konkurrenterne har været dygtige og aggressive, og vi har begået fejl og betalt prisen. Nu er det tid til at slå tilbage. Vi skal være mere professionelle og har ikke været hurtige nok til at udvikle os med markedet," sagde han dengang til Børsen.

Siden da har Hempel ansat flere folk og omstruktureret organisationen for at stå stærkere til at vinde markedsandelene tilbage, fortalte Christian Ottosen, group marine marketing director til ShippingWatch i november, og i løbet af 2015 vil Hempel blandt andet lancere 15 nye produkter.

Hempel satser hårdt på 15 nye produkter i 2015  

Avis: Hempel vil styrke marineforretning  

Hempel opruster i Asien  

Nytænkning giver danske leverandører globalt forspring