Det skal være muligt for skibe med udenlandske søfolk at lægge til et dansk værft uden arbejdstilladelser. Det siger beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) til Børsen, efter i december at have afvist at gå ind i sagen.

Den danske udlændingelov er i flere år blevet kritiseret af maritime interesseorganisationer for at blokere for arbejde til de danske værfter, fordi man ifølge brancheorganisationen Danske Maritime fortolker en paragraf på en særlig måde og sidestiller havneanløb med værftsophold. Det betyder, at danske skibe med udenlandske søfolk ombord ikke må anløbe en havn mere end 25 gange om året, hvis besætningen skal undgå at indhente arbejdstilladelser. Heri tæller altså også værftsophold.

"Jeg vil sætte mig sammen med arbejdsmarkedets parter og snakke det grundigt igennem, så vi kan finde en løsning, inden forår bliver til sommer," siger beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) til Børsen og peger bl.a. på, at et værftsophold ikke skal tælles med i de 25 havneanløb i fremtiden.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Det har taget lang tid for politikerne at vågne op til dåd, mener Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime. Hun ser frem til at få ændret på definitionen, så der kan komme flere job til de danske værfter og underleverandører. Fayard er et af de danske værfter, der har set mange potentielle job ryge til konkurrerende lande som Polen, Sverige eller Tyskland, skriver Børsen.

Danske Maritime: Tolkning af lov blokerer danske værfter

Nu rammer olieprisen de danske værfter  

Danmark som værftsnation igen