ShippingWatch

Her er shipping-virksomhederne med de stærkeste brands

Graeme Somerville-Ryan fra det shippingfokuserede advokatbureau Wikborg, Rein & Co. vurderer, at kun få shippingvirksomheder er gode til at gøre sig bemærket og skabe et godt brand. Se, hvem der kan her.

Finske Wärtsilä er en af de virksomheder, der er gode til branding.

Der er kun få af shippingbranchens virksomheder, der formår at bøje deres navn i neon over for offentligheden. Men nogle få gør, fortæller Marketing and Business Development Director i Asien Graeme Somerville-Ryan på advokatfirmaet Wikborg Reins kontor i Singapore. Han har gennem flere år studeret virksomheders evne til at brande sig selv.

Foruden Maersk og DNV, nævner han tre andre selskaber som dygtige.

"For mig er nogle af de mest bemærkelsesværdige virksomheder i shippingsektoren OOCL, NYK og Wärtsilä. Den sidste er en særligt god operatør både i de traditionelle medier og i stigende grad også i det digitale rum. Jeg kan godt lide den stigende interesse over for sociale medier, som en særlig grupper af redere og operatører har," siger Graeme Somerville-Ryan og fortsætter:

"Om man kan lide det eller ej, er de sociale medier fremtidens platform for marketing. Shippingselskaberne bliver nødt til at stoppe med at spørge "om" de skal have en tilstedeværelse, men hellere fokusere på hvordan de bedst kan bruge deres fordele på sociale medier."

Traditionelt set har shipping ikke været en branche, der har gjort meget væsen af sig, og som ShippingWatch tidligere har beskrevet i blandt andet interview med Maersks tidligere kommunikationschef, så har devisen været: "den der lever stille, lever godt." Men det er ikke tilfældet i en moderne virkelighed, lyder det.

"I shipping, hvor der er en stærk tradition for individuelt- eller familieejerskab, bliver det nogen gange glemt, at et brand er noget, der skal arbejdes bevidst med. Et godt sted at starte er faktisk at beslutte, hvor du vil have et stærkt brand. Det næste skridt er bevidst at inkorporere branding og marketing i sin forretningsplanlægningsstrategi."

Analysehuset Seaintel har af flere omgange beskrevet, hvordan flere containerrederier kan være svære bare at komme i kontakt med eller at få de korrekte oplysninger på deres hjemmeside, som kunder eller andre interesserede kan få fat i. Det er et problem, påpeger Seaintel, der ikke fremlægger en løsningsmodel. Branding er en af dem, mener Graeme Somerville-Ryan, men fremhæver også, at det ikke behøver at være en stor investering at få et godt brand, men også bare kan betyde ansættelse af en ekstra medarbejder eller bare et fokus på at give gode oplysninger om virksomheden flere steder.

"Finansielt er det sådan, at hvis du betaler for den billigste hjemmeside, så får du... ja... den biligste hjemmeside. Det betyder ikke, at du behøver at gå ud og købe ferrari.com, men hvis du planlægger at opbygge et brand, bliver du nødt til at putte nogle ressourcer i det."

Shippingfirmaer er ikke bare historisk dårlige til branding, men også dårlige i forhold til andre brancher, hvor blandt andet søsterbranchen olie, gas og minevirksomheder er stærkere til at vise, hvem de er.

Flere store maritime virksomheder er er tilsted på Twitter, Facebook og LinkedIn, hvor de fortæller om dem selv og deres bedrifter. Især Maersk Lines Facebookindsats har i de seneste to år fået stor opmærksomhed, fordi rederiet blandt andet har vist også i billeder, hvad det arbejder med.

Maersk Drilling fanger konkurrenternes ansatte på sociale medier

Drewry: Priser på havneterminaler er normaliseret

HR-chefer: Rigtig rekruttering en shippingudfordring i 10´erne

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere