ShippingWatch

Danske værfter: Danmark er igen skibsbygningsnation

Årsresultatet fra Orskov Yards er kun en af flere gode historier fra den danske værftsindustri. Modsat de nærmeste konkurrenter har den klaret sig stærkt gennem krisen. "Vi er en skibsbygningsnation," lyder det nu fra Danske Maritime.

Historien om, at værfterne ikke kan klare sig længere i Europa, og at skibsbygning foregår i Asien i Kina, Korea og Japan, skal til at skrives om.

For efter årtier med lukning af store danske værftsklenodier som Nakskov, Danyard, B&W og Lindø kan brancheforeningen for de danske værfter, Danske Maritime, igen rette ryggen og sige, at "Danmark er en skibsbygningsnation."

Udtalelsen fra direktøren for Danske Maritime, Jenny Braat, falder efter et af landets største værfter, Orskov Yards i Frederikshavn, er kommet overraskende godt ud af sit seneste helår med et overskud på 21 millioner kroner, en million kroner bedre end sidste år, og det på trods af, at direktøren for Orskov Yards for et år siden forudså et vanskeligt år med hård konkurrence.

Værfter er fleksible

"Den danske værftsindustri har været rigtig god til at tilpasse sig markedet, og de opgaver, der tilbydes. Derfor er der ingen tvivl om, at værfterne er kommet temmelig godt gennem krisen, og vi tror på, at det fortsat går fremad. Fleksibiliteten i den danske værftsindustri, og det gælder både selve værfterne og de mange underleverandører, har gjort sektoren meget konkurrencedygtig," siger Jenny Braat til ShippingWatch. Hun peger på den nordjyske klynge som et godt eksempel på samspillet mellem værfter og underleverandører.

"Nordjylland er et godt eksempel på det nære samarbejde, der eksisterer mellem leverandører og værfter. Det er med til at styrke alle parter," siger hun.

Hun vedgår, at de store skibe fortsat bygges i Asien, men at den danske værftsklynge har formået efter lukningen af de store værfter fra 80'erne og Lindøværftet for et par år siden at bevare kompetencerne og bygge videre på dem. Enten i form af mindre eller mellemstore værfter, der satser mere på reparation, specialskibe eller offshore. Eller som "fortsættelsen af Lindø", som i dag hedder Odense Maritime Technology, der leverer teknologisk viden til ikke mindst de store værfter. For nylig overtog OMT alle medarbejdere og designaktiviteter hos Grontmij Marine Consulting, der med aktiviteter i København og Shanghai designer tørlastskibe.

Krisen i nabolandene

Når Jenny Braat ikke er bleg for at tage store ord i munden om den danske værftsindustri, hænger det givetvis også sammen med, at værfterne i vores nabolande i 2013 i den grad har været nødlidende de seneste par år eller er meget tæt på at lukke.

Det har Scandlines netop måtte føle, da rederiet måtte erkende, at ordren på to nye færger hos finske STX aldrig ville blive til noget, så man i stedet var nødt til at overtage to overvægtige passagerfærger fra det - ligeledes nødlidende - P+S Werften i Tyskland.

Den koreanske STX-gruppes finske værftsaktiviteter er i løbet af kort tid blevet markant mindre, og ud over lukningen af værftet i Rauma og fyringen af 670 medarbejdere, kom det i oktober frem, at det tredje af STX-værfterne i Finland, Arctech-værftet i Helsinki, er blevet opkøbt af det russiske skibsværft United Shipbuilding Corporation.

Og det var hård konkurrence fra især danske Fayard på Lindøværftet som Damen Shiprepair Götaverken i Gøteborg selv gav som forklaring på, at man måtte opsige 78 ud af værftets nuværende 124 ansatte i august sidste år.

Leverandørerne lever godt

Direktør i Orskov Yard A/S, Jeppe Ørskov, er tilfreds, når han kigger i ordrebogen, for lige nu ligger der to store ombygningsopgaver. Men som han selv påpeger, er han nordjyde, og der skal meget til, at han rækker armene i vejret.

"2013 har svinget meget, og især foråret var godt. Dér havde vi meget travlt. Vi er taknemmelige for sorte tal, for konkurrencen er stadig hård, men som tingene er vendt, er det da positivt," lydet det fra Jeppe Ørskov, der har 225 medarbejdere ansat på værftet. Oveni kommer de forskellige leverandørvirksomheder i Frederikshavner-netværket så som Scanel, Nicon, Norisol, Hytek og Vestergaard Marine, som også lever godt af, at det går godt på værftet.

Endnu et dansk værft sikrede sig en vigtig opgave lige før jul. Det var Karstensens Skibsværft i Skagen, som underskrev en aftale om bygning af et inspektionsskib i den såkaldte KNUD RASMUSSEN-klasse til Forsvaret. Skibet skal leveres i 2018.

OMT overtager Grontmij Marine Consulting

Lindø-selskabs marked i Kina i stærk vækst de næste år

Orskov Yards holder hastigheden

40 procents fremgang i Frederikshavn

Vedligehold af platforme kan blive guld værd

Forsiden lige nu

Norsk rederchef bliver søfartsrådgiver i FN

Sturla Henriksen, afgående direktør for Norges Rederiforbund, får nyt job i FN fra årsskiftet. Her skal han være med til at styrke samarbejdet mellem erhvervslivet og myndighederne.

Tilsyn efterforsker dødsulykke på Maersk-rig

De norske myndigheder har åbnet en officiel undersøgelser af dødsulykken på Maersk Interceptor. En person omkom i sidste uge under ulykken på riggen, som er ejet af Maersk Drilling.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere