ShippingWatch

Flere containere med tog fra Kina til Europa

En ny jernbane fra Kina kan være med til at løfte transporten af containere med tog til Europa. 4 pct. af knudepunktet Chongqings eksport og import sker via jernbanen mod 0,6 procent i 2010.

Det traditionelle fragtmønster mellem Asien og Europa er i gang med en stille ændring med et øget fokus på transport af containere via jernbane. Sidste år startede en ny jernbaneservice mellem Kina og Europa med containerfragt. Jernbaneselskabet YuXinOu International Railway kan fragte containere mellem Kina og Europa på 16 dage fra byen Chongqing gennem Kasakhstan, Rusland, Hviderusland, Polen og til Tyskland. Det er 20 dage mindre end containerrederierne.

På grund af det lave rateniveau er det endnu svært at konkurrere med rederierne, men der er en ændring på vej, siger en talsmand fra YuXinOu ifølge Sinoship News:

"Åbningen af YuXinOu har ændret det traditionelle udenlandske fragtmønster, der er afhængig af de østlige kinesiske byer, og Chongqing er blevet et vigtigt transitstop for eksport til Europa."

Chongqing havn er i øjeblikket i gang med Kinas største logistikprojekt, som begyndte prøveforsøg i august måned og skal kunne håndtere 30 mio. ton om året. En jernbane er på nuværende tidspunkt under opførelse og vil forbinde havnen med jernbanen til Europa.

Det er dog ikke prangende mængder, der i dag bliver transporteret via jernbanen. 4 pct. af Chongqings eksport og import sker via jernbanen, mens langt størstedelen, 93 pct., stadig sker via skibe. Men der er tale om en stigning fra 2010, hvor jernbanefragt kun udgjorde 0,6 procent. Det var inden jernbanen fra Chongqing til Europa blev bygget.

Deutsche Bahn vil fragte containere til Kina hver dag

Også tyske DB Schenker er i gang med at optrappe sit fokus på containerfragt mellem Tyskland og Kina, og logistikselskabet har åbnet endnu en direkte rute, der skal være med til at sikre selskabet dominans på et marked, der oprindeligt er domineret af containerrederier som Maersk og tyske Hapag-Lloyd. Og målet er klart, sagde direktør Rüdiger Grube ved modtagelsen af den første sending fra Kina på havnen i Hamborg i midten af august:

"Vores mål er en daglig service," sagde han til Bloomberg og understregede, at det selvsagt afhænger af efterspørgslen.

I første omgang er der tale om en ugentlig service mellem Zhengzhou og Hamborg, der kører gennem Kina, Kasaksthan, Rusland, Hviderusland og Polen.

DB Schenker bygger største central til dato

Kuehne+Nagel åbner center i Singapore

De store logistikselskaber tjener mens rederne taber

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Leverandører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere