Fayard, det tidl. Fredericia Værft, er tæt på at underskrive en endelig aftale med Lindø Industripark om leje af den store Dok 3 på det tidligere Odense Staalskibsværft, Lindø. Dokken har i årtier været byggeplads for de største skibe til A.P. Møller – Mærsk’ flåde, og med genåbningen rykker Fayard ikke kun op i den absolutte superliga blandt de toneangivende værfter i den stærkt trafikerede Østersø-region. Værftet bliver også en europæisk aktør.

Lejeaftalen indgås i et samarbejde mellem Fayard og H.J. Hansen Genvindingsindustri, der bl.a. har specialiseret sig i ophugning og nedbrydning af boreplatformene i Nordsøen. Samtidig investerer Fayard i en miljøgodkendelse af dokken samt i andre praktiske foranstaltninger, der skal gøre dokken mere brugervenlig.

”Vi arbejder intenst på at få en 100 procent råderet over dokken, og efter at vi den seneste tid er kommet i en tættere forhandling med Lindø, og jeg er meget positiv,” siger Fayards indehaver og CEO, Thomas Andersen, til Shippingwatch.

Eksklusivitet

Aftalen med Lindø Industripark vil indebære, at Fayard får en form for eksklusivitet på skibsreparationer i dokken. Vil andre værfter ind og benytte dokken, f.eks. til større ombygninger,, skal de samarbejde med Fayard, der har booket Dok 3 den 10. april til en færge fra rederiet Color Line.

En genåbning af dokken, der kan tage skibe på op til 90 meter i bredden, 315 meter i længden med mulighed for en forlængelse op til i alt 415 meter. har gennem længere tid været i spil blandt flere reparationsværfter i Østersø-regionen.

Med sin indflytning sidste år på Lindø udvidede Fayard ikke alene sin kapacitet betydeligt, men de nye og langt større faciliteter på Nordfyn har også rokket ved hele konkurrencesituationen blandt værfterne i regionen. De tre tørdokke på Lindø gjorde det muligt for Fayard at dokke skibe på op til 45 meter i bredden fra tidligere kun 32 meter. Samtidig har Fayard sideløbende markedsført den største dok af dem alle over for potentielle kunder og for at teste mulighederne for en rentabel langtidsleje. Disse bestræbelser ser nu ud til at bære frugt.

Større skibe

Den stærkt forøgede kapacitet på Fayard siden udflytningen fra Fredericia til Lindøværftet fra 1. januar 2011 har det første år sikret værftet nye kunder og dermed markedsandele med dokninger af 15 skibe, som værftet ikke tidligere havde kapacitet til.

”Vi har store ambitioner med dokken, men skal vi lykkes med det, kræver det, at vi kan fylde den op. Det tror vi på, at vi kan. Bl.a. inden for segmentet større tankskibe, som vi ikke kan dokke lige nu,” siger Thomas Andersen

Foruden nye rederkunder har Fayard i det forløbne år vundet to vigtige ordrer fra Maersk Drilling på opgradering og ombygning af de to søster- borerigge i Nordsøen, Mærsk Giant og Mærsk Guardian. Et bevis på, at Fayard ifølge Thomas Andersen nu er blandt de faste aktører på jack-up markedet i lighed med selskaber som Semco Maritime og hollandske værfter.

48 timers sejlads

For redere er Fayard primært interessante for skibe, der ligger inden for en radius af 48 timers sejlads med mindre, det drejer sig om større ombygninger. Det er primært handelsområdet mellem Rotterdam, Aberdeen, Bergen og Helsinki.

”Inden for vores radius har vi omkring 25 konkurrenter. Går vi op i størrelse til skibe på 45 meters bredde, har vi måske kun fem konkurrenter. Antallet af skibe under 32 meter er totalt set meget større, men der er fortsat mange i det nye og større segment,” siger Thomas Andersen.

Med de nye og større faciliteter på Lindøværftet er Fayard rykket op på konkurrenceskalaen i Østersøregionen, som i kraft af bl.a. olieudskibning og forventninger om massiv vækst i BRIK-økonomien Rusland er kommerciel interessant blandt reparationsværfter trods den aktuelle, generelle afmatning i shippingindustrien.

Korte dokninger

I Danmark er Fayard typisk i konkurrence med Orskov i Frederikshavn og Karstensens i Skagen. Remotova i Gdansk i Polen er målt på antal dokninger det ledende skibsværft i Østersøområdet.

”Vi taber til Remotova på de meget timetunge opgaver pga. det lavere lønniveau i Polen. Men vi er konkurrencedygtige på de korte dokninger, hvor vi måske kan nøjes med at bruge 10 døgn på en opgave i forhold til konkurrenters eksempelvis 15 døgn til opgaven. Så kan vi være fem døgn dyrere. Desuden er vi stærke på sikkerhed og miljø. Det er de forskelle, vi konkurrerer på,” siger Thomas Andersen og bemærker, at der i Fayards nærområde i Nordsøen og i det store segment ligger en del shuttle tankere og sejler.

”Vi kigger hele tiden på de segmenter, hvor rederne tjener flest penge og er parate til at betale noget mere for at være sikker på tiden. Olieindustrien har f.eks. også de seismiske skibe, der ”skyder” undergrunden for at finde olie, og de har et godt marked. Det er interessante skibe for os og andre dyrere værfter. Selv om disse skibe ikke er ret store, er de attraktive på grund af især krav om sikker leveringstid og en høj grad af sikkerhed. I samme interessante segment er også supply- og ankerhandlingsskibene. Men helt generelt er offshore og markedet for fartøjer til havvindmøller interessante for os.”

De store

Blandt de toneangivende reparationsværfter er Turku Shipyard i Finland, A&P Group med i alt syv tørdokke tre forskellige steder i UK, Blohm + Voss i Hamburg, Lloyds Werft i Bremerhaven, skibs- og offshoreværftet Keppel Verolme i Rotterdam, irske Harland and Wolff i Belfast og portugisiske Lisnave, Europas største skibsværft, samt nogle få mindre værfter i Norge.