ShippingWatch

Specialiseret mægler etablerer sig i København

Mæglergruppen Edge har åbnet kontor i København med danske Michael Weber i spidsen. Gruppen har en klar strategi for, hvor kontoret skal være om to år, fortæller han til ShippingWatch.

Ikke langt fra Amalienborg i København har den internationale mæglergruppe Edge åbnet et nyt kontor i Danmark med danske Michael Weber i spidsen, som kommer fra det mindre Lloyds Agentur Lavaretus.

Siden foråret har han som head of broking for Edge i Danmark holdt til på førstesalen på adressen Dr. Tværgade 9, der efter sigende i en periode husede en dansk søofficer og senere marineminister tilbage i 1800-tallet.

Vi har dialog med de fleste rederier i dag. Vi skal finde vores position hos rederierne, og vores vej ind er lige så meget på de specialiserede produkter som de normale kasko og P&I-produkter"

Michael Weber, head of broking, Edge Danmark

Og ambitionen ligger lige for, fortæller Michael Weber i et interview med ShippingWatch.

"Om to år er vi den specialiserede marinemægler, som ikke bare er marinemægler, men lige så meget er rederiernes strategiske mægler i forhold til alle de risici, de har, med hensyn til at holde deres operation kørende og beskytte deres indtægter imod tab," siger han.

Mæglergruppen, der kort fortalt sidder som mellemled mellem forsikringsselskaberne og rederierne, allerede flere større danske rederier som kunder i dag. Michael Weber kan ikke kommentere på kundebasen, men understreger, at danske rederier gerne skal fylde endnu mere om et par år.

"Vi har dialog med de fleste rederier i dag. Vi skal finde vores position hos rederierne, og vores vej ind er lige så meget på de specialiserede produkter som de normale kasko og P&I-produkter. Vi er allerede ret godt engageret med rederierne for at se, hvordan vi kan hjælpe dem med at drive innovative løsninger," siger han.

Skal samle trådene

Edge-gruppen går tilbage til begyndelsen af 00'erne i Storbritannien og Norge. Siden da har grundlæggerne, Tom Midttun og David Edwards, spredt aktiviteterne til Tyskland og Singapore, hvor der sidder mellem 5-10 mand på kontorerne. Og nu er skridtet altså kommet til København.

Indtil videre er Oslo og København vores mest effektive steder, og Michael støttes af 3-4 mand i Oslo"

Tom Middtun, grundlægger, Edge
Tiden er den rette nu, forklarer CEO for hele gruppen Tom Midttun. At forsikringsmarkedet i Danmark for omkring ti år siden stoppede med at dække 100 pct. af et skib og i stedet delte det med andre, har i stigende grad sendt danske redere på verdensmarkedet og øget behovet for mæglere til at samle trådene og holde styr på de mange forsikringer og papirer.

"Så tidspunktet for en mægler i Danmark er bedre," siger Tom Midttun.

"Ambitionerne er at bygge op i takt med, at forretningen udvikler sig. Indtil videre er Oslo og København vores mest effektive steder, og Michael støttes af 3-4 mand i Oslo. Når forretningen er oppe at køre, så kommer der flere til. Vi har en høj aktivitet."

Hvor de traditionelle forsikringsselskaber så at sige løber væk fra risikoen, løber Edge direkte imod den, som Tom Midttun formulerer det. Det handler om at udpege risikoen og finde en løsning på den for rederierne.

Risikoen fra hackere

Et eksempel er truslen fra hackere og cyberangreb, som rederne og de andre aktører i shipping i stigende grad er ved at få øjnene op for.

I hvert fald blev det med angrebet på Maersk i sommeren understreget, hvor galt det kan gå. Netop cyberangreb er en af de mange risici, som Edge har slået sig op på med skræddersyede løsninger til de enkelte rederier.

"Det er et meget godt eksempel på, at vi løber mod risikoen. Her har rederierne en stor udfordring. Vi siger meget bevidst til rederen, at de skal have styr på deres risiko, og så vil vi meget gerne komme med løsninger, når de har kigget på, hvordan de kan imødegå den trussel og beskytte sig mod den," forklarer Michael Weber og fortsætter:

"Det er en trussel mod mange rederiers indtjening. Det, der adskiller os fra andre mæglere er, at vi er 100 pct. marinemæglere, og så er vi 100 pct. fokuserede på at drive nye løsninger ind hos rederierne på nye trusler som cyber eller andre risici, som rederierne har."

Rederier har ansvaret, når hackerne slår til

Rederier har fået øjnene op for cyberforsikringer

Maersk Broker overtager dansk tørlastpartner

Flere nyansættelser hos Maersk Broker Bulk Chartering

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Services

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere