Først kom Kina, og nu følger Japan trop som ny finansieringskilde for rederierne. Ifølge Lloyd's List vender flere rederier blikket mod japanske leasingselskaber, der tilbyder 100 pct. finansiering af skibe til en lavere rente, end bankerne kan diske op med.

De såkaldte JOLCO, japanese operating leases with call option, søger i stigende grad aftaler med rederne udenlands, da investorerne kæmper med negative renter på hjemmefronten.

Lloyd's List har været i kontakt med flere industrikilder, der anslår, at aftaler med leasingselskaberne formentlig vil ligge på 20-40 om året, hvilket var helt uset for bare fem år siden. Rederier som Peter Döhle, OOIL og CMA CGM er blandt de redere, der allerede har gjort brug af finansieringsmuligheden.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Også kinesiske leasingselskaber har vundet frem de sidste år og har efterhånden fået fat på en pæn del af markedet. Modsat de europæiske banker stiller de kinesiske selskaber ikke samme krav til egenfinansiering og sikkerhed, og sidste år stod de for 15 pct. af nye aftaler inden for industrien, viste tal offentliggjort på Marine Money-konferencen i sommer.

Shipping og offshores nye bankmænd er fra Kina  

Knaphed på kapital i shipping tager til i styrke  

Professor: Nye bankregler kan forpurre skibsfinansiering