En domstol i Nigeria har dømt såvel et tankskib fra det danske bunkerselskab Monjasa, MT Anuket Emerald,  to selskaber samt 14 besætningsmedlemmer for ulovlig handel med bunkerolie. Det skriver flere medier i Nigeria.

Et nigeriansk flådefartøj opbragte den 8. marts sidste år Anuket Emerald ud for Nigeria på mistanke om ulovlig oliehandel. Efterfølgende blev tankskibet overgivet til myndighedernes varetægt, hvorefter såvel tankskibet, to virksomheder og 14 besætningsmedlemmer fra Rusland, Ukraine og Filippinerne blev tiltalt for fire forhold i sagen.

Alle har afvist at have begået ulovligheder i handlen med olie, mens tre af besætningsmedlemmerne forlod Nigeria inden retssagen.

Skibet, der var lejet af Monjasa i Dubai, samt lasten er ifølge de lokale medier og som følge af dommen blevet overgivet til Nigerias myndigheder.

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra Anders Østergaard, CEO i Monjasa Holding, til afgørelsen.

Skibet, de involverede selskaber og besætningsmedlemmer blev angiveligt dømt for manglende eller utilstrækkelig dokumentation, licens og tilladelser.

Anders Østergaard har tidligere i en mail til ShippingWatch afvist, at der var noget at komme efter for de nigerianske myndigheder.

"Det er vigtigt for mig at understrege, at der ikke er noget i den her sag. Vores skib blev bordet af den nigerianske flåde, da de ville tjekke, om vi havde nigeriansk råolie ombord. Al lasten er testet, og resultaterne bekræfter, at det for det første ikke er råolie, men i stedet fuel- og dieselolie (bunkers), samt at olien ikke er nigeriansk," fastslog Anders Østergaard og tilføjede:

"Uheldigvis prøver de lokale myndigheder nu på at sigte os for at have gjort forretning på nigeriansk territorium uden tilladelse, selvom skibet var uden for en radius på 12 sømil og dermed befandt sig i internationalt farvand (EEZ). Men denne sag, sammen med den anden nylige sag i Angola, illustrerer desværre tydeligt, at adskillige suverænstater påstår, at de har ret til EEZ-zonen. Lige nu drejer det her sig bare om at få vores skib og besætning ud at sejle sikkert igen. Og så bør jeg selvfølgelig nævne, at både skibsejer og chartrer samt vores respektive P&I-klubber er på samme side i denne sag. Alle Monjasas skibe, besætning og laster er selvfølgelig forsikrede."

11 af de 14 tiltalte besætningsmedlemmer blev hver især idømt to år fængsel, alternativt en bøde på 5.000 dollars.

Monjasas ankesag i Nigeria fejet af banen  

Nigeria anklager Monjasa for ulovlig bunkerhandel

Anklager om arresteret Monjasa-skib: De manglede papirer

Nigeria vil genforhandle olieaftaler  

Monjasa-skib frigivet af myndigheder i Angola