ShippingWatch

Svitzer i stor fusion med amerikansk selskab

Maersk-ejede Svitzer og amerikanske Crowley Maritime, der bl.a. stod bag bjærgningen af krydstogtskibet Costa Concordia, fusionerer deres bjærgningsforretninger i et nyt globalt selskab.

Det Maersk-ejede bjærgnings- og slæbebådsselskab Svitzer og amerikanske Crowley Maritime fusioner deres bjærgningsforretninger i et nyt globalt selskab under navnet Ardent. Fusionen træder allerede i kraft fra 1. maj 2015.

Fusionen omfatter Svitzer Salvage og Crowleys datterselskab Titan Salvage, der er senest blev kendt i den internationale offentlighed, da selskabet stod bag bjærgningen af det forliste krydstogtskib Costa Concordia.

Allerede i december 2014 var der forlydender om en mulig fusion af bjærgningsaktiviteterne i de to selskaber. Øverste chef for det nye selskab Ardent, der får hovedsæde i Houston, Texas, bliver Peter Pietka fra Svitzer.

Svitzer indgår tre nye mega-aftaler

"Det nye selskab bliver markedsleder inden for vragfjernelse (wreck removal) og nødberedskab (emergency response)," siger Peter Pietka i en fælles meddelelse fra Svitzer og Crowley Maritime.

Ifølge Chris Peterson, vice president of Titan Salvage, er målet med fusionen at tilbyde et større globalt netværk. Ardent vil udover hovedkontoret i Houston også være repræsenteret i Holland, Storbritannien og Singapore med støttefunktioner i lande som bl.a. Australien og Brasilien.

Stort Svitzer-tab i Australien

Svitzer fik samlet i 2014 et tab på 270 millioner dollars mod et plus på 156 millioner dollars i 2013. Årsagen til det store underskud skyldes nedskrivning på goodwill på på 357 millioner dollars på den australske virksomhed Adsteam, som Svitzer købte tilbage i 2007.

"Vores opgave fremadrettet er en yderligere forbedring af vores konkurrenceevne i forhold til omkostninger i Australien og Europa, mens vi på samme tid øger omfanget af nye operationer i vækstmarkeder. Historisk har vi primært investeret i Europa og Australien. I 2020 forventer vi at have en mere balanceret global portefølje," sagde Svitzers CEO Robert Uggla i februar i år i forbindelse med regnskab fra Maersk Gruppen.

Uggla: Tænk langsigtet om slæbebåde

For præcis et år siden lancerede Svitzer en ny strategi inden for fjernelse og håndtering af skibsvrag:

"Der er et væsentligt antal af skibsvrag fra tidligere krige, og en del af dem ligger ved indsejlingen til havne og forhindrer den frie adgang eller muligheden for at udvide havnen. Svitzer har allerede arbejdet med en række wreck removal projekter, herunder et udfordrende projekt i Irak, hvor der skulle fjernes både skibsvrag og ueksploderet ammunition, men også den meget omtalte fjernelse af den brændende West Atlas platform ved Australien. Svitzer lægger ikke skjul på, at en del af strategien handler om at få sig en del af et marked, der i dag vurderes at ligge på 400 mio. USD, men som forventes at stige med ni procent per år," understregede Svitzer.

Bjærgningsaktiviteterne i Svitzer udgør mindre end fem procent af den samlede forretning i selskabet.

Titan Salvage har i dag hovedsæde i Houston, og selskabet har siden 1980'erne stået for over 450 operationer inden for wreck removal, herunder Costa Concordia som den mest spektakulære.

Svitzer drøfter sammenlægning med amerikansk konkurrent

Amerikansk samarbejde ligner start på ny Svitzer-strategi

Svitzer klar til australsk projekt med nye øko-skibe

Nordea: Damco og Maersk Tankers ligner salgsemner

Maersk-arving udfordres i slæbebådsforretning

Forsiden lige nu

Norsk tankreder sendt i gulvet på børsen

Norske Nordic American Tankers anført af stifter Herbjørn Hansson i stort kursfald på 20 pct. på melding om, at rederiet vil rejse over 100 mio. dollars i ny kapital.

Seneste Services

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere