Der er kæmpe forskel på billedet af for eksempel skibsulykker, som offentligheden møder i dag og for ti år siden. Nu kan man, som for nylig med den skibbrudne koreanske færge Sewol, få minutter efter ulykken begyndte, se billeder og videoer fra ulykkesstedet kastet op på forskellige sociale medier som facebook og twitter. For ti år siden var ulykken først nået ud til offentligheden gennem officielle underretninger fra skibet og rederiet selv til pårørende og medier.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Den ændrede virkelighed har afgørende betydning for rederne, fortæller Nicolas White, direktør for London Offshore Consultants (LOC) i Singapore. London Offshore Consultants er en del af IUMI - International Union of Marine Insurance - og det er i det regi, at Nicolas White har gjort opmærksom på de konsekvenser, konsulenthuset London Offshore Consultants oplever i markedet.

"Vi oplever i dag, at alle bliver journalister, når der sker noget, fordi de har telefoner, de kan tage billeder med. De kan sende en besked ud til hele verdenen, og det er skadeligt af flere grunde. De folk, der ser billederne verden over, er meget hurtige til at drage konklusioner. Det har vi blandt andet set kan lægge pres på politikere rundt i verden - f.eks. ved et olieudslip eller ved en dødsulykke på skibe," siger Nicolas White til ShippingWatch og understreger, at det ikke er dårligt, at der bliver fortalt om ulykkerne, men at det handler om, hvordan nyheden bliver fortalt.

Twitter skal skabe mersalg hos Maersk Line

Især de pårørende er udsatte, når nyheden spreder sig på de sociale medier. I dag er der eksempler på, at pårørende har fået forlydender om en ulykke på havet via de sociale medier og ad den vej er blevet underrettet om, at deres pårørende var kommet til at skade eller dræbt ved ulykken. De sociale medier er nået frem, før rederiet har nået at kontakte de pårørende. Og det kan også have konsekvenser for rederne:

"For rederne er det også et stort problem. Nyhederne rammer nyhedsdeskene rundt omkring i verden, før de når hjem til rederiet på land. Hvis rederierne ikke forstår at have et beredskab klar til at imødegå stormen fra de traditionelle og sociale medier, kan det skade deres rygte totalt. Det lyder ikke af meget i forhold til et mistet liv, men redernes rygte er ekstremt vigtigt for forretningen," siger Nicolas White.

SeaIntel: Containerrederiene har meget at lære om Google  

London Offshore Consultants indtryk af udviklingen er, at de færreste redere har indset, hvor afgørende de sociale medier er. Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, og analysehuset SeaIntel har vurderet, er der meget få redere, der har en overbevisende og tilstrækkelig tilstedeværelse på de sociale medier. Og det kan ramme rederne hårdt, når ulykken indtræffer - uanset størrelsen på ulykken.

London Offshore Consultants rådgiver ikke om sociale medier, men Nicolas White opfordrer rederne til at få vejledning i feltet. Han fortæller, at på offshore-området, hvor konsulenthuset primært arbejder, er de sociale medier blevet et stadig større problem for aktørerne.

Facebook-helt forlader Maersk  

Maersk tog det seje træk på sociale medier  

SeaIntel: Containerrederiene har meget at lære om Google