ShippingWatch

Nordea: Rolig periode for olien kan være forbi

I en ny prognose justerer Nordea Markets sine udsigter for olieprisen de kommende år. Politisk uro er steget, og der er ingen grænser for olieprisen, hvis en krig bryder ud i Mellemøsten, skriver olieanalytiker Thina Saltvedt.

Nordea Markets hæver i en ny prognose sine forventninger til olieprisen, oplyser olieanalytiker Thina Saltvedt.

Saltvedt forventer nu en oliepris på 55 dollars per tønde i 2017, 63 dollars i 2018 og 66 dollars i 2019. Opjusteringen skyldes, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er blevet strammere, mens den politiske uro er steget.

Især i Mellemøsten er usikkerheden stor med den seneste udvikling i Saudi-Arabien, hvor kronprins Mohammed bin Salman i en aktion mod korruption fik anholdt flere prinser og højtrangerende embedsmænd og forretningsmænd.

Også konflikterne i det nordlige Irak og stigende spændinger med Iran kan få betydning for udbuddet og få prisen til at stige.

"Der er ingen grænser for oliepriserne, hvis der udbryder krig i Mellemøsten, eller stabiliteten i det saudiske regime svækkes," skriver Thina Saltvedt og fortsætter:

"Intet er sikkert, men der er god grund til at tro, at den relativt lange periode med et roligt oliemarked kan være ved vejs ende."

Netop udviklingen i Saudi-Arabien har de sidste par dage fået olieprisen til at stige, og en tønde nordsø-olie handles nu til 63,5 dollars.

Olie-peak

I analysen tager Thina Saltvedt også et kig på væksten i den globale efterspørgsel på olie, som ifølge Nordea vil falde fra 1,5 mio. tønder om dagen i 2017, til 1,3 mio. tønder om dagen i 2018 og 1,1 mio. tønder i dagen i 2019.

Den kinesiske økonomi er ved at skifte til et lavere gear, der vil værre færre tilskud til brændstof i lande uden for OECD, og mere effektiv brug af brændstof vil begynde at kunne mærkes. Det vil fortsat være Kina, som driver efterspørgslen, mens Indien også ventes at øge efterspørgslen den kommende periode.

Netop højdepunktet i efterspørgslen på olie er et omdiskuteret tema i industrien. Thina Saltvedt noterer, at nye teknologier og øget fokus på klima vil skabe et skifte de kommende 10-20 år.

"Med store ændringer på vej i transportsektoren, ser vi, at efterspørgslen efter olie kan peake så tidligt som mellem 2025 og 2030, før den vil begynde at falde. Det betyder, at selskaber bliver nødt til at fokusere på en olie, der er let adgang til, som den i Mellemøsten eller den fleksible skiferolie i Amerika," skriver hun.

Udrensning i Saudi-Arabien sender olieprisen op

Analytiker: Oliemarkedet er det mest solide siden før kollaps

Tankrederierne kan blive ramt af oliehøjdepunkt før end ventet

 

Forsiden lige nu

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Lavaretus i vildrede efter masseflugt af medarbejdere

Det landede som en bombe hos stifterne af Lavaretus, at hele Københavner-kontoret har sagt op for at starte hos konkurrenten. Ifølge ShippingWatchs kilder er vildreden så stor, at der ikke kommer en hurtig afklaring på fremtiden. Maersk forholder sig roligt som kunde.

Seneste Services

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere