ShippingWatch

Her er skurke og dukse i klimakampen

Diskussionen om at fastsætte et CO2-mål for shipping bliver gang på gang forsinket, lyder kritikken i ny rapport. Særligt én stor flagstat er slem til at forsinke processen, mens flere nordiske rederier og organisationer trækker i den anden retning.

Grækenlands søfartsminister Panagiotis Kouroumplis og IMO's generalsekretær Ki-Tack Lim.

Der er stor forskel på, hvor stærkt de forskellige flagstaters rederier kæmper for at få shipping til at deltage aktivt med at nedbringe verdens udledning af CO2.

Rederier i Danmark og Sverige kæmper hårdt for at få en konkret reduktion på bordet, mens verdens største shippingland Grækenland konsekvent stritter imod.

Sådan lyder det i alt fald i en rapport fra non-profit organisationen Influence Map, som blev offentliggjort mandag, og hvor den britiske organisation har undersøgt de forskellige landes engagement i CO2-debatten.

Rapporten konkluderer bl.a., at Grækenland spiller en stor rolle i at få shipping væk fra et klimamål. De græske redere har stor indflydelse ikke bare på landets egen holdning til shippings bidrag til CO2, men også internationalt, fordi grækerne sidder på flere indflydelsesrige poster i de internationale shippingorganisationer.

Højtplacerede grækere

"De græske redere har etableret den største handelsflåde i verden og kontrollerer 16 pct. af verdensflåden. De nuværende ledere af shippings handelsorganisationer Intertanko, Intercargo, European Communities' Shipowners' Associations og Bimco er alle grækere, og græske selskaber udgør også mere end en tredjedel af omsætningen i Bimco totalt set," skriver Influence Map i rapporten, hvor det tilføjes:

"På grund af sin størrelse og indflydelse ses Grækenland af mange som den mest indflydelsesrige nation i shipping."

Grækerne bruger deres indflydelse til at træde på bremsen i forhold til et mål for CO2 for shipping, påpeger organisationen. Ifølge Influence Map var det tydeligt, bl.a. da den græske repræsentant i ICS John Lyras i september udtalte, at der ikke var behov for reduktionsmål for shipping, og at Paris-aftalen på CO2 er en frivillig aftale.

I den anden ende af spektret nævnes Danmark og Sverige i form af både de to rederiforeninger Danske Rederier og Svensk Sjöfart som meget progressive på CO2. Og de to landes største rederier, Maersk og Stena, nævnes som nogle af de få rederier på verdensplan, der går ud med deres egen holdning til at sætte et klimamål for shipping.

"Sådanne aktører tyder på et potentiale for en fremtidig koalition af progressive stemmer i shipping i forhold til at fremme stigende transparens om klimapolitikker hos selskaber samt handling i forbindelse med klimaet hos IMO," skriver Influence Map.

Heftig debat om indflydelse

Efter Influence Map offentliggjorde sin rapport mandag morgen kontaktede ShippingWatch de organisationer i industrien, der især står for skud i rapporten og får anklager om at forhale processen mod et CO2-mål for shipping.

ICS og Bimco tilbageviser, at de ikke arbejder aktivt for en klimapolitik for shipping.

"Shippingindustrien spillede en stor rolle i at overtale medlemsstaterne i IMO til at udvikle en strategi for at adressere en yderligere reduktion af sektorens emissioner efter vedtagelsen af klimaaftalen i Paris og vil langt fra forhale fremskridt," skrev Simon Bennett, direktør for politik og eksterne relationer i ICS, i en mail og henviser til en dokument fra februar 2016, som ICS indsendte forud for et møde i IMO's miljøkomite MEPC.

Hos en anden kritiseret part i rapporten, shippingorganisationen Bimco, lød det, at industrisammenslutningen har en fuldstændig gennemsigtig holdning til CO2-reduktion.

Hos Bimco henviser man også til dokumenter indsendt til det seneste møde i MEPC.

"De indsendte papirer viser klart, at Bimco hilser en køreplan for reduktion af CO2 velkommen for international shipping," skrev Bimco i en mail til ShippingWatch med tilføjelsen:

"Bimco har været aktiv i at skabe realistiske mål for at drive international shipping frem mod en meningsfuld reduktion af CO2-udledninger. De forslag er åbne og frit tilgængelige."

Shippingindustrien: Vi arbejder aktivt for miljøet

Rederiers stærke lobby anklages for at bekæmpe CO2-krav

Ny klimakamp blæses i gang i IMO næste uge

Forsiden lige nu

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Lavaretus i vildrede efter masseflugt af medarbejdere

Det landede som en bombe hos stifterne af Lavaretus, at hele Københavner-kontoret har sagt op for at starte hos konkurrenten. Ifølge ShippingWatchs kilder er vildreden så stor, at der ikke kommer en hurtig afklaring på fremtiden. Maersk forholder sig roligt som kunde.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere