ShippingWatch

Bangladesh var redernes foretrukne skrotdestination i tredje kvartal

Rederierne fik skrottet flest skibe i Bangladesh i tredje kvartal efterfulgt af Indien. I alt blev 124 skibe skrottet i Sydasien fra juli til september, viser en opgørelse fra ngo'en Shipbreaking Platform.

Bangladesh var redernes foretrukne destination, når gamle skibe skulle skrottes i tredje kvartal.

Det fremgår af ngo'en Shipbreaking Platforms seneste opgørelse over ophugningen af handelsflåden.

I alt er 227 skibe blevet ophugget fra juli til og med september. Heraf endte 124 på strandene i Sydasien, hvor de blev ophugget på de berygtede beaching-værfter i Bangladesh, Indien og Pakistan.

Øverst på listen står Bangladesh med 55 skibe, mens Indien følger efter på andenpladsen.

Det er som altid især de græske redere, som gør brug af værfterne i Sydasien. I alt har græske ejere fået ophugget 11 skibe. Herefter følger sydkoreanske og singaporeanske ejere med seks skibe hver.

Beaching-værfterne bliver kritiseret for deres dårlige forhold for både arbejderne og miljøet. Ifølge Shipbreaking Platform har én værftsarbejder mistet livet i tredje kvartal i indiske Alang, mens en anden er blevet alvorligt såret i Bangladesh.

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Her er status på Maersks udskældte ophugning i Indien

Hapag-Lloyd sender tre arabiske skibe til ophugning

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere