ShippingWatch

Clipper har solgt 16 skibe som del af bankaftale

Lukningen af fem kontorer er kun en enkelt del af en omfattende restrukturering af Clipper Bulk, forklarer CEO Peter Norborg i et interview med ShippingWatch. "Nu kan vi se 10-20 år frem," siger han. Salg af skibe har bidraget med et betydeligt beløb.

"Man forstår bedst markedet baglæns," er et af Peter Norborgs mantraer.

Det udtalte han både, da han tiltrådte som CEO i Clipper for cirka halvandet år siden, og det siger han igen i dag, hvor tørlastmarkedet er blevet om muligt endnu mere uforudsigeligt.

Lidt ligesom Clippers egen historie over de seneste år, kan man sige, som har været nok så tumultarisk med ejerandele i krydstogtskibe og supertankere, slagsmål med partnere i projektlast, retssager mod Parken Sport & Entertainment og en kamp på tørlastmarkedet, der nærmest kun er gået nedad. Først nu er det, som om tingene begynder at falde på plads.

I alt fald mener Peter Norborg, at det er i dag, rederiet kan lægge mange ting endeligt bag sig og se 10-20 år frem med en ny organisation. Samt ikke mindst en refinansiering med opbakning fra både ejerfamilien og bankerne.

Nyheden i torsdags om, at Clipper lukker fem kontorer verden over var egentlig kun den sidste brik i den omfattende ændring af rederiet, som har stået på længe, og hvor de sidste, men nok også vigtigste detaljer er faldet på plads i år.

16 skibe solgt fra

Clipper Bulk, der udgør langt den største del af Clipper Group, offentliggør ikke regnskabstal, så det er ikke muligt at få at vide, om ejerfamilien Torben og Frank Jensen har hentet en gevinst hjem på deres investering i rederiet.

Det, der kommer tættest på, er, at "Clipper har arbejdet i samme svære marked som andre tørlastrederier," så et godt gæt er nok, at familien har sat penge til for at holde hånden under rederiet.

Her er de nye navne i Clippers globale hubs

Som en del af den aftale med ejerne og bankerne, der blev indgået tidligere i år, lød kravet fra bankforbindelserne, at der skulle sælges tonnage fra. I alt blev der ifølge Peter Norborg solgt 16 skibe fra Clippers flåde af ejede skibe. Det har både drejet sig om de sidste skibe fra Clipper Projects, som nu endeligt er lukket ned, ligesom det har drejet sig om skibe fra tørlastflåden.

Peter Norborg ønsker ikke at sætte pris på skibene, men ifølge mæglerkilder, ShippingWatch har talt med, ligger prisen i spændet 125 mio. til 140 mio. dollars, eller op imod en milliard kroner afhængig af dollarkursen.

"Det har været vigtigt at have familiens opbakning hele vejen igennem. Med den nye struktur kan vi nu se 10-20 år frem. Hvis jeg for halvandet år siden var blevet spurgt, om jeg ville være med til et Clipper, som det ser ud i dag, ville jeg havde accepteret med glæde. Man kan sige, vi har fået en organisering, som vi ville have valgt, hvis vi startede fra scratch," siger han.

Tre globale hubs fremover

Den nye globale opbygning af Clipper Bulk betyder, at der bliver tre hubs, som udover København er Houston og Hongkong. Singapore er bl.a. et af de kontorer, der forsvinder, men Peter Norborg forklarer, at satsningen på Hongkong skal være indgangsporten til mere forretning i Kina.

”Vi ønsker at knække den nød, der hedder Kina. Bl.a. er vi begyndt på parcel trade,” siger Peter Norborg og henviser til bulklaster bestående af flere forskellige aftaler.

”Houston bliver omdrejningspunktet i USA, hvor vi lukker Stamford ned. Fra Houston kan vi dække både Syd- og Nordamerika, som er det vi ønsker,” tilføjer han.

Kommer I ikke længere væk fra kunderne. Et rederi som Norden gør det modsatte og åbner flere kontorer med den begrundelse, at det er tæt på kunden, man får kontrakterne?

Vi ønsker at knække den nød, der hedder Kina.

Peter Norborg, CEO Clipper Group

”Jeg tror, kunderne vil opleve det som en forbedring, fordi vi får nogle stærkere og mere kompetente miljøer med 16-20 bulk-folk. Meldingen fra mig er, at vi skal endnu mere ud til kunderne. Det er f.eks. nemt at tage en flyver fra Houston til Argentina. Jeg vil gerne skabe den dynamik, vi har her på kontoret,” siger Norborg og peger ud på charterafdelingen, som lige har ringet med klokken, fordi der er landet en aftale.

”Jeg bliver skuffet, hvis kunderne ikke får flere besøg.”

Tiden er den rigtige nu

Man kunne jo også spørge, hvorfor Clipper ikke for længst har ryddet op i antallet af kontorer verden over, hvis den styrkelse, Norborg nu regner med, er så åbenlys. Det handler meget om timingen, lyder det fra den tidligere Gearbulk-chef, der også har en fortid hos konkurrenten Norden.

"Der er flere vigtige ting, der er faldet på plads. Bl.a. aftalen med bankerne. Så nu skal vi leve op til vores ejeres og bankernes tillid. Vi er tilbage ved rødderne, som familie ønskede det," forklarer han.

På det forretningsmæssige er den trimning, der har stået på i årevis, også endeligt på plads. Det betyder, at der ud over hovedforretningen Bulk kun vil være de to sideben Danske Færger og ro-ro-rederiet Seatruck. Og sådan vil det fortsat være, "fordi det er gode forretninger."

Clippers nye CEO: Tørlastmarkedet er de små skridt

Peter Norborg vil gerne vokse på partnerskaber, eller som han kalder det – "få flere venner." Det kunne gælde partnerskaber a la dem, man har inden for havneaktiviteter i Colombia og Mexico, som styres fra Houston, ligesom det kan være de tre pools, Clipper driver i dag. Det drejer sig om de to pool i handysize og en enkelt i supramax, som er rederiets hovedsegmenter. De må gerne vokse.

"Clipper er bygget op om joint ventures. Dem vil vi gerne have flere af."

Nedlukningen af kontorer sparer penge, og det har været nødvendigt at afskedige ti ansatte. De fleste chartering- og operationsmedarbejdere fra de kontorer, der skal lukkes, er blevet tilbudt overflytning til København, Houston eller Hongkong, og det håber Norborg, at de vil tage imod. Som noget nyt bliver alt accounting og IT samlet i København.

"Der er en besparelse ved ikke at drive så mange kontorer, men det er ikke en rar dag, når man skal sige farvel til kolleger. Men nu er vi konkurrencedygtige, så vi skal også være nogle skarn, hvis vi ikke leverer," siger han.

Clipper skærer ned og lukker tørlastkontorer

Clipper Groups finansdirektør forlader sin post

Tørlastrater holdes oppe trods flere skibe

Zacho: J. Lauritzens fremtid ligger i mindre skibe

Peter Norborg bliver ny CEO i Clipper Group

Forsiden lige nu

Forsvaret indkalder nye vidner i Monjasa-sagen

Forsvaret har indkaldt en hidtil ukendt bunkerdirektør og en tidligere medarbejder fra et omstridt skattelyselskab i ankesagen mod bunkervirksomheden Monjasa. Det er stifter Jan Jacobsen selv, som har fundet frem til vidnerne og skaffet nye dokumenter i sagen.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere