ShippingWatch

Nordkoreanere kan have bygget skibe for Maersk

Rederiet Maersk Supply Service har fået bygget dele til seks milliarddyre skibe på det værft i Polen, som har brugt nordkoreanske arbejdere. Nordkoreanere har sandsynligvis været med til at bygge skibene, oplyser Maersk til ShippingWatch.

De nordkoreanske arbejdere kan have været med til at bygge dele til skibene i Starfish-serien, som har et budget på over 500 mio. dollars.

Nordkoreanske tvangsarbejdere kan have været med til at bygge en flåde af topmoderne og milliarddyre skibe for Maersk.

Det bekræfter den danske koncern over for ShippingWatch, efter at et polsk værft er blevet afsløret i at bruge nordkoreansk arbejdskraft.

Efter at vi modtog oplysningerne kontaktede vi ledelsen i Kleven Verft, som forsikrede os om, at kontrakten med alle de omtalte arbejdere blev ophævet fra juli 2016"

Maersk Supply Service
I sidste uge kunne DR2 Dokumentar og Information fortælle, at tvangsudsendte nordkoreanere har arbejdet på et dansk krigsskib, som blev delvist bygget på værftet Crist i den polske by Gdansk.

Det er imidlertid ikke kun Forsvaret, som har benyttet sig af værftet.

I 2014 bestilte Maersk Supply Service, som er ejet af Maersk, en serie på i alt seks skibe, hvoraf flere af delene blev fremstillet på polske Crist. Det fremgår af værftets website, mens rederiet bekræfter oplysningen.

Skibsdelene blev siden sendt til hovedentreprenøren i Norge, Kleven Verft, hvor de blev brugt til at bygge den såkaldte Starfish-flåde med et budget på over tre mia. kr.

Da ledelsen i Maersk blev opmærksom på problemet i sommeren 2016, kontaktede den straks Kleven Verft.

Her lød meldingen, at det desværre var sandsynligt, at der var brugt nordkoreansk arbejdskraft til at bygge skibene, oplyser Maersk.

Stoler stadig på Kleven

Crist blev første gang afsløret i at bruge tvangsarbejdere af Vice News, hvorefter sagen blev taget op af Teknisk Ukeblad i maj 2016.

På nogenlunde samme tid blev Maersk klar over, at nordkoreanere kunne have været med til at bygge de seks skibe.

"Da Maersk Supply Service i juni 2016 blev informeret om problemerne med ansættelsesforholdene hos Klevens Verfts underleverandør, som byggede vores Starfish-skibe, handlede vi med det samme. Efter at vi modtog oplysningerne, kontaktede vi ledelsen i Kleven Verft, som forsikrede os om, at kontrakten med alle de omtalte arbejdere blev ophævet fra juli 2016," skriver Maersk Supply Service til ShippingWatch og understreger, at man i øjeblikket ikke har nogen skibe, som bliver bygget med Crist som underleverandør.


Starfish-serien består af seks såkaldte ankerhåndteringsskibe. Ifølge Maersk selv er budgettet på over tre mia. kr. Skibene var desuden fokus for en tv-serie på kanalen Discovery.

Sagen har dog ikke fået Maersk Supply Service til at droppe samarbejdet med Kleven Verft, som er et af Norges største skibsværfter.

"Vi stoler på, at Kleven Verft sørger for, at alle regler for arbejdsmiljø, sikkerhed og miljø samt socialt ansvar bliver overholdt for deres egne ansatte og underleverandører," lyder det fra Maersk Supply Service.

Brugt til farlige svejseopgaver

Sagen om de nordkoreanske arbejdere har fået nyt liv i denne uge, hvor DR2 Dokumentar og Information kunne afsløre, at nordkoreanske tvangsarbejdere har deltaget i bygningen af krigsskibet Lauge Koch.

Ifølge polske værftsarbejdere, som DR har talt med, blev nordkoreanerne især sat til at udføre farlige svejseopgaver, fordi deres størrelse gjorde dem i stand til at komme ind i små rum.

Danske skattekroner kan samtidig være gået til at finansiere atomprogrammet i Nordkorea, fordi de tvangsudsendte arbejdere ifølge eksperter sender deres løn hjem til militærdiktaturet.

Forsvarsministeriet blev første gang gjort opmærksom på mistanken i september 2016. Ifølge DR og Information valgte Forsvaret dog kun at undersøge henvendelsen overfladisk.

Information har desuden kunnet beskrive, hvordan skibe ejet af flere danske rederier optræder på en referenceliste for selskabet Armex, som udbyder den nordkoreanske arbejdskraft.

Karstensens Skibsværft vidste intet om nordkoreansk arbejdskraft

Oppositionen vil undersøge flere danske krigsskibe

DR: Nordkoreanske arbejdere brugt på dansk krigsskib

Forsiden lige nu

Forsvaret indkalder nye vidner i Monjasa-sagen

Forsvaret har indkaldt en hidtil ukendt bunkerdirektør og en tidligere medarbejder fra et omstridt skattelyselskab i ankesagen mod bunkervirksomheden Monjasa. Det er stifter Jan Jacobsen selv, som har fundet frem til vidnerne og skaffet nye dokumenter i sagen.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere