ShippingWatch

Navigatører: Uholdbart at sejle med indespærrede personer

Sikkerhedssituationen ombord på DFDS's færge Kaunas, der sejler under litauisk flag, er ikke holdbar, siger Fritz Ganzhorn, direktør i fagforeningen Søfartens Ledere, til ShippingWatch. Det rejser etiske problemer, siger han.

"Det er en helt uholdbar sikkerhedssituation at drive et skib endsige et passagerskib, hvor der sidder indespærrede og desperate personer, der har forsøgt at lave en ildspåsættelse. Så kan det godt være, at der er vagter ombord, men et skib er en del af et samfund, hvor der skal være en assistance fra myndighederne."

Det er også en faktor i denne sag, at vi har et skib, der sejler rundt med folk, der er indespærret og desperate, fordi de er kommet et andet sted hen, end de havde regnet med"

Fritz Gantzhorn, dirketør, Søfartens Ledere
Det siger Fritz Ganzhorn, direktør i fagforeningen Søfartens Ledere, i en kommentar til udviklingen på DFDS-skibet Kaunas.

I fem uger har 12 migranter opholdt sig på skibet, der sejler mellem Tyrkiet og Ukraine. Ingen af to lande vil modtage de 12 migranter, og heller ikke Litauen som ansvarlig flagstat har hidtil vist nogen tegn på at ville modtage dem.

Migranter strandet ombord på DFDS-færge i ugevis

"Havde skibet været dansk-flaget, skulle Danmark have taget disse personer af og om nødvendigt have taget dem til Danmark for at behandle deres illegale immigration eller deres asylansøgning," siger Fritz Ganzhorn, der i lighed med den internationale organisation af skibsførere IFSMA, International Federation of Shipmasters' Associations, mener, at det i høj grad er en opgave for myndighederne i Litauen at få løst situationen på DFDS-skibet.

Etiske problemer

DFDS' kommunikationschef Gert Jakobsen oplyste onsdag til ShippingWatch, at Litauen nu synes at gå mere intenst til værks for at finde en løsning på sagen, der har udløst stigende mødeaktivitet mellem de involverede lande i indeværende uge.

Fritz Ganzhorn mener, at den fortsatte sejlads i ugevis med desperate mennesker ombord rejser nogle etiske problemer.

"Det er også en faktor i denne sag, at vi har et skib, der sejler rundt med folk, der er indespærret og desperate, fordi de er kommet et andet sted hen, end de havde regnet med. Man må spørge, om man kan fortsætte på de præmisser," siger Fritz Ganzhorn.

De 12 mænd, der er isoleret i kabiner ombord på skibet, hvor der nu også er ubevæbnede vagter af hensyn til sikkerheden for de ansatte og skibet, vurderes på baggrund af samtaler med dem at komme fra enten Marokko eller Algeriet. Ingen af dem har identifikationspapirer.

DFDS: Besætningen under pres

"De er isoleret i kabinerne og må ikke komme rundt på skibet. De har på et tidspunkt udvist aggressiv adfærd, forsøgt brandstiftelse ombord og oversvømmet gange på skibet. Det er en ret desperat situation, hvor de er låst inde, og det også fordi de har truet med at springe over bord. Det vil uanset hvad være forbundet med stor livsfare, så der er ikke noget alternativ til, at de holdes inde i kabinerne, som professionelle vagter er hyret ind til, og hvor vi forsyner dem med lægehjælp, mad og tøj og kontakt til deres familier."

"Men vi nærmer os da et tidspunkt, hvor vores besætning også siger stop. Besætningen er under konstant stress," sagde Gert Jakobsen til ShippingWatch tidligere onsdag.

DFDS: Flagstat har taget styringen i migrantsag

Ekspert ser Ukraine som oplagt destination for migranter på DFDS-færge

Smedegaard om migranter: Det er en helt uholdbar situation

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere