ShippingWatch

Sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Havarikommissionens rapport om de to forliste Maersk-skibe trak flere overskrifter på ShippingWatch i løbet af sidste uge, hvor der også blev sat fokus på Klaus Kjærulffs tørlastsatsning, en varslet udvidelse af DIS-ordningen og det væsentligt lavere investeringsniveau blandt olieselskaberne.

Forliste Maersk-skibe stødte sammen i halvandet døgn

I en omfattende rapport påpegede Den Maritime Havarikommission i denne uge om to forliste Maersk-skibe, at der ikke var lavet en tilstrækkelig risikovurdering af rejsen fra rederiets side. De to skibe kolliderede med hinanden i 36 timer, inden de begge sank ud for Frankrigs kyst i december sidste år. Fra Maersk Supply Service lød det ovenpå rapportens offentliggørelse, at sagen anses for "afsluttet."

Maersk-skibe stødte sammen i 36 timer før dramatisk forlis

Nu skal ansvaret for Maersk-forliset granskes

Maersk-direktør efter havarirapport: "Vi ser sagen som afsluttet"



Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Foto: ritzau/Rune Aarestrup Pedersen/

Regeringen vil udvide DIS-ordningen

"En investering i fremtiden," sagde erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til ShippingWatch i denne uge, efter at regeringen vil udvide nettolønsordningen til offshoreskibe, herunder vind- og konstruktionsskibe ifølge det nye vækstudspillet. Samtidig afskaffes registreringsafgiften på skibe.

Regeringen vil udvide DIS til offshoreskibe

Tonnageskat til mobile borerigge er endeligt skrinlagt

Vindmølleindustrien ser frem til nye skatteregler

Maersk Drilling: Ærgerligt at tonnageskat droppes



Klaus Kjærulff. PR-foto

Kjærulff satser stort på tørlast

Tidligere topchef i Torm Klaus Kjærulff har sammen med den fhv. topmægler i norske Fearnley Jan Lund og erhvervsmanden Jan Bech Andersen stiftet selskabet Vincent Shipping. Første skibe er netop leveret.

Klaus Kjærulff med i ambitiøs satsning i tørlast

Jan Bech Andersen tilbage på toppost i global shipping

 


PR-foto: OW Bunker

Ballade i konkursboet hos OW Bunker

Avis: OW-kuratorer går efter 1,8 mia ekstra fra Altor og Deloitte

Advokater i OWs konkursbo hiver milioner i land

OW-investorer sagsøger børsbanker for en halv milliard

OW-forsvarer: Lars Møller går fri af højere erstatningskrav

Advokatfirma risikerer erstatningskrav på 1,1 mia kr i OW-sag

 


Foto: ritzau/Claus Bonnerup

Olieselskabernes investeringsniveau skraber bunden

Tre år efter oliekollaps skraber investeringerne bunden

Lavt investeringsniveau presser leverandører i olieindustrien

Harvey presser olieprisen op

 

Thor Stadil. PR-foto: Thorco

Læs også om Thor Stadil, afgående CFO og Klaveness

Monjasa-stifter sælger sin ejerandel efter bedrageridom

Søren Toft skal levere karrierens vigtigste resultat

Thor Stadil: Jeg tør ikke længere være optimistisk som skibsejer

Clipper Groups finansdirektør forlader sin post

Tre ting bekymrer Euronavs topchef

Efter to år med minus stiler Klaveness mod plus i 2017

Forsiden lige nu

Diana Containerships mindsker underskud

Den græske skibsejer Diana Containerships kom ud af årets tredje kvartal med et markant mindre underskud end sidste år. Omsætningen dykkede en smule efter salg af skibe i løbet af året.

Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd hæmmes af myndigheder

Krav fra myndigheder i Kina og EU har gjort vilkårene sværere for Maersk Line ved opkøbet af Hamburg Süd, mener tidligere Maersk-chef i Latinamerika, Michael Kaasner Kristiansen. Amerikanske Sealand kan blive en joker i det nye Maersk.

Siem beder sine banker om hjælp

Det norske offshorerederi Siem har spurgt sine banker om hjælp med udsigt til en længere krise for offshore supply-markedet, oplyser rederiet i en meddelelse mandag. Andre strategier er også i støbeskeen.

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Tyske topbanker skruer op for udsalg i shipping

Mens den tyske banksektor er fanget med op mod 100 mia. dollars i gæld til shipping, tager flere tyske banker nye ideer i brug for at komme af med de tunge udlån til industrien, skriver Reuters.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere