Ligesom hos Danske Rederier er der glæde i vindmølleindustrien over regeringens vækstudspil og mere konkret, at der er udsigt til, at besætningen på danske skibe kan komme på nettoløn, som er en del af DIS.

"Vi har i Danmark nogle helt unikke kompetencer på området for havvind, herunder også inden for installation og vedligehold af havvindmølleparker. Regeringens forslag baner vej for, at vi fremover kan stå stærkere i den globale konkurrence og dermed sikre danske arbejdspladser og installationsskibe under dansk flag. Det er meget positivt for såvel vindmølle- og rederibranchen og det skal regeringen have stor ros for," siger Jan Hylleberg, adm. direktør for Vindmølleindustrien. 

"Vi har i en årrække kæmpet for at ligestille de danske rederiansatte med dem i vores nabolande, og det er jeg glad for, at regeringen nu har lyttet til," tilføjer han.

Danske Maritime er derimod utilfreds med, at den montørordning, organisationen efterhånden har kæmpet for i fem år, ikke er kommet med i udspillet fra regeringen.

"Det må jeg sige, jeg er noget overrasket over. Man siger, EU ikke er langt nok fremme på ordningen, men jeg synes ikke, EU skal træffe den afgørelse, " siger adm. direktør i Danske Maritime, Jenny Braat, til ShippingWatch.

Hun siger dog, at organisationen vil fortsætte arbejdet for ordningen og håber den kommer med i den handlingsplan, som erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er på vej med om den maritime industri som en opfølgning på vækstteamets arbejde.

Tidligere har ministeren dog udtrykt sin skepsis over montørordningens muligheder for at blive blåstemplet i Bruxelles.

Tonnageskat til mobile borerigge er endeligt skrinlagt

Regeringen vil udvide DIS til offshoreskibe