ShippingWatch

Den sidste olie er den første sejr for Maersks nye formand

Analytikerne, investorerne og historikerne er enige. A.P. Møller-Mærsks frasalg af olieforretningen sender et vigtigt signal i en tid præget af store udfordringer på Esplanaden. Ejerfamilien bliver nu tilbudt en bestyrelsespost hos oliekæmpen Total.

Da Jim Snabe i marts blev sværget ind som ny bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk, afleverede han straks en nøglesætning til pressen:

"Jeg er relativt utålmodig," sagde Jim Snabe igen og igen om opsplitningen og strømliningen af den bredtfavnende forretning, så snart generalforsamlingen var overstået, og beretningen om 2016 - et annus horribilis med et underskud på 1,9 mia. dollars - var godkendt.

Det er 150 dage siden nu. Med frasalget af olieforretningen til franske Total formedelst 7,45 mia. dollars sender Snabe og Mærsk derfor et stærkt signal om, at der er handling bag ordene, vurderer analytikere, investorer og historikere samstemmende og peger på, at prisen i den sammenhæng nærmest kommer i anden række.

"Rent strategisk er det rigtig godt," siger Johnny Madsen, investeringschef hos Dansk Formue- og Investeringspleje, som i lighed med lektor i økonomisk historie Martin Jes Iversen fra CBS hæfter sig ved, at A.P. Møller-Mærsk laver et rent snit frem for eksempelvis at børsnotere olieforretningen eller at danne et joint venture.

"Det er virkelig et markant skridt i retning af at forenkle forretningen. Snabe og den øvrige topledelse har omsat ordene om en ny og mere målrettet koncernstruktur til reel handling. This is the real deal. A.P Møller-Mærsk er nu for alvor forandret," fastslår Martin Jes Iversen om frasalget af Maersk Oil i en såkaldt aktie- og gældstransaktion.

Det sidste indebærer, at A.P. Møller-Mærsk som betaling modtager 97,5 mio. aktier i Total S.A, hvilket svarer til en ejerandel i det franske olieselskab på 3,76 pct. En andel, der her og nu har en værdi af 4,95 mia. dollars. Derudover overtager Total - en af verdens syv største olieforetagender med knap 100.000 ansatte - en kortfristet gæld på 2,5 mia. dollars samt den milliarddyre forpligtelse til at rydde op i Nordsøen, når olieeventyret slutter.

Opkøbet er ifølge Totals topchef, Patrick Pouyanné, det største i hans arkiv de seneste 15 år. Franskmændenes satsning understreges yderligere af, at olieselskabet agter at skabe et regionalt ankerpunkt i Danmark, som skal supervisere olieforretningerne i Norge og Holland.

"Jeg fortalte i begyndelsen af 2017, at Total vil være meget offensiv i den kommende tid og forsøge at drage fordel af den lave oliepris. Det er det her et eksempel på," siger Patrick Pouyanné og forklarer, at selskabet vil bestræbe sig på, at påvirkningen af de danske jobpositioner i især Esbjerg og København bliver minimal - altså at så mange som muligt af de 1.700 medarbejdere i Maersk Oil-regi også har et arbejde i 2018, når overtagelsen er fuldført.

I mange år har Mærsks olieforretning jo leveret store overskud. Et eller andet sted er det derfor et guldæg, der nu sælges fra."

Morten Hahn-Pedersen, forfatter til bogen "Mærsk Olie og Gas - fra danske til internationale operationer"

I første omgang vil de to selskaber ifølge Finans' oplysninger nedsætte et fælles ledelsesteam, som i løbet af de næste fire uger får til opgave at mødes med cheferne for hver eneste enhed under Maersk Oil for at planlægge de næste skridt i integrationen. At det danske konglomerat har keret sig meget om divisionens fremtid, understreges også af topfolkene på Esplanaden.

"Vi får en god pris for selskabet og får taget et stort skridt på vejen mod vores erklærede strategi mod at fokusere på transport og logistik. Samtidig indebærer aftalen investeringer i Nordsøen og fortsatte muligheder for vores medarbejdere," forklarer A.P. Møller-Mærsks vicechef og anfører for energidivisionen, Claus Hemmingsen.

"Der er blevet lagt en stor arbejdsindsats i at afsøge alle muligheder, uden at jeg kan komme nærmere ind på selve forhandlingsforløbet. Undervejs har der dog været en rigtig god forståelse for de elementer, som var vigtige for os, hvilket altså ikke blot vil sige prisen, men også de fremtidige investeringer i Danmark. Så jeg er overbevist om, at Totals direktør mener det oprigtigt, når han siger, at der bliver brug for langt de fleste af vores medarbejdere fremadrettet," fortsætter Claus Hemmingsen, som fortsat har til opgave at udskille Maersk Tankers, Maersk Drilling og Maersk Supply Service under energidivisionen og derfor forbliver i den syvtakkede stjernes tjeneste.

Hvad hans rolle herefter bliver, kan eller vil vicechefen ikke sige noget om, hvilket fører os over i den forretning, som Mærsk nu står tilbage med. Et af samtaleemnerne i forbindelse med frasalget af olieforretningen er nemlig aktietransaktionen, der reelt set betyder, at Jim Snabe & Co. ikke er sluppet helt fri af olien endnu. Aftalen indebærer således både, at det danske containerrederi får en aktiepost på 3,76 pct. i Total, og at ejerfamilien i form af A.P. Møller Holding med Robert Uggla i spidsen tilbydes en plads i den franske bestyrelse qua sin andel på 2 pct.

Den konstruktion vækker opsigt hos Sydbank.

"Hele timingen bag handlen er jo drevet af det strategiske ønske om en opsplitning snarere end, at det er et favorabelt tidspunkt at sælge Maersk Oil. Derfor er det en lidt kringlet aftale, for hvad skal Mærsk dog med en aktiepost i Total," spørger aktieanalytiker Morten Imsgard.

"I mit hjerte og sind er det en meget vanskelig, men rigtig beslutning, siger Ane Uggla om frasalget af olieforretningen. Foto: Niels Hougaard

Han forventer derfor, at A.P. Møller-Mærsk vil forsøge at afhænde den aktiepost forholdsvis hurtigt, hvorimod A.P. Møller Holdings økonomiske interesser i den henseende er mere åbne for fortolkning. Netop det skisma er interessant at dvæle ved, mener Morten Hahn-Pedersen, forfatter til bogen "Mærsk Olie og Gas - fra danske til internationale operationer".

"I mange år har Mærsks olieforretning jo leveret store overskud. Et eller andet sted er det derfor et guldæg, der nu sælges fra. Det kan sikkert godt give anledning til lidt bekymring hos ejerfamilien, som jo har været glad for olien," siger Morten Hahn-Pedersen og funderer over, om Robert Uggla og holdingselskabet mon kan finde på at bevare sin aktiepost i Total.

"I så fald er spørgsmålet, om konglomeratet ikke bare er rykket en tand højere op. Fra driftsselskabet til holdingselskabet, hvor det er business as usual," lyder det fra den tidligere direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ejerfamilien, men "i mit hjerte og sind er det en meget vanskelig, men rigtig beslutning," siger Ane Uggla i en pressemeddelelse, og det er storaktionæren ATP enig i:

"Mærsk eksekverer på sin strategi nu. Det kan vi kun være tilfredse med," konstaterer ATP-koncernens aktiechef, Claus Wiinblad, som har været blandt de ivrigste fortalere for, at konglomeratet skulle investere mindre i olie og fokusere mere på hovedforretningen shipping.

Det krav opfyldes nu efter en kort og intens téte-a-téte mellem topcheferne i Total og Mærsk. Dermed er der kun at læne sig tilbage og vente på det næste budskab fra bestyrelsesformand Jim Snabe, manden, som mere end nogen andre symboliserer opsplitningen og fremtidssikringen af Mærsk.

"Det vigtigste budskab for ham at se bliver nu," siger ledelsesprofessor Flemming Poulfelt fra CBS, "at virksomheden skal op i gear og fungere optimalt i alle de tilbageværende led. For nu er der intet til at forstyrre fokusset på shipping."

Eneretsbevilling til 40 kr forlader Maersk efter salg til 47 mia kr

Minister om salg af Maersk Oil: "Det er en lidt speciel dag"

Total ser årlige synergier på 2,5 mia. ved Maersk Oil-køb

Forsiden lige nu

Bagmandspolitiet kalder sagen mod Monjasa "usædvanlig"

SØIK erkender, at politiet kunne have fået en uafhængig vurdering af en afgørende brændstofsrapport i sagen mod Monjasa og Jan Jacobsen, der mandag blev frifundet. Det siger vicestatsadvokaten til ShippingWatch, hvor han kalder sagen "usædvanlig".

"Shippingindustrien kan være fuldstændig ændret om fem til ti år"

I løbet af det næste årti kan shippingindustrien komme til at se fuldstændig anderledes ud, skriver Danmarks Skibskredit i ny rapport. Rederierne har fået øjnene op for risikoen for mindre efterspørgselsvækst i fremtiden, siger analysechef Christopher Rex til ShippingWatch.

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere