ShippingWatch

Avis: Maersks hackerregning kan blive voldsom

Maersk kæmper i starten af august stadig med de sidste efterdønninger af det store hackerangreb, der ramte koncernen i slutningen af juni. Regningen kan blive voldsom, skriver New York Times.

A.P. Møller - Mærsk kæmper i starten af august stadig med de sidste efterdønninger af det store hackerangreb, der ramte shipping- og oliekonglomeratet i slutningen af juni.

Og regningen kan blive ganske stor. Det skriver New York Times.

Avisen skriver, at bankernes analytikeres estimater for omkostningerne ved angrebet spænder mellem 50-450 millioner dollars, 313 millioner til 2,8 milliarder kroner.

Gennemsnitligt venter analytikerne ifølge avisen et udgift på mellem 100 og 200 millioner dollar.

"Jeg har ikke selv forsøgt at indregne omkostningerne, for det er behæftet med meget stor usikkerhed at lave estimater for det. Jeg tror ikke engang, A.P. Møller - Mærsk selv ved, hvad det har kostet. Men vi har fået regnskaber fra andre selskaber, der har været ramt, og de beretter, at det har kostet salg og indtjening. Så der er en regning, der skal betales," siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Sydbank, Morten Imsgard.

26. juni meddelte A.P. Møller - Mærsk første gang, at man var ramt af virusangrebet.

Maersks containerhavne verden over stod stille, og mange steder kunne man end ikke ringe til. Samtidig var rederiet Maersk Line, der er verdens største containerrederi, ramt.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Mens skibene kunne sejle og navigere var it-systemer ramt i en grad, hvor kunder ikke kunne få at vide, hvor deres fragt var.

Bare få dages forstyrrelser påvirker store mængder fragt hos Maersk, der er verdens største containerrederi og en af verdens største havneoperatører.

Maersks skibe fragtede sidste år over 10,4 millioner containere og Maersks havne håndterede mere end 100.000 containere om dagen.

At indregne prisen for hackerangreb er ikke bare usikkert, det er også en helt ny øvelse for analytikerne.

"Det er ikke noget, vi har beskæftiget os med. Men foråret har budt på to store angreb, så det er nok noget, vi bliver nødt til at forholde os til. Og selskaberne skal kunne synliggøre, at de gør alt, hvad de kan, for at undgå det," siger Morten Imsgard.

Maersk opruster it-sikkerhed efter angreb

Hackerangreb kan koste Maersk-gruppen over 50 mio dollars

Maersk: For tidligt at spå om konsekvenser af hackerangreb

 

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere