Hackertruslen mod skibe er nu blevet så reel, at flere nationer er i gang med eller ser på at udvikle alternative backup-systemer til skibes navigation via gps. Det skriver Reuters i halen på en række tilfælde, hvor skibes navigationssystemer er blevet afbrudt.

I juni rapporterede et skib i Sortehavet til den amerikanske kystvagt, at dets gps-system var blevet afbrudt, og at 20 andre skibe oplevede lignende problemer. De sydkoreanske myndigheder kunne sidste år fortælle, at hundredvis af fiskebåde var sejlet i havn tidligere end ventet, fordi deres gps var blevet afbrudt af hackere fra Nordkorea. Det afviste Nordkorea dog.

Få flere nyheder om shipping -  Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Det ændrer dog ikke på, at truslen er ganske reel, når man ser på, hvad det kan indebærer, at et skib mister kontakten til sit navigationsudstyr og dermed overblikket over andre skibe på havet eller klipper, rev eller andet i nærheden af land.

Ifølge Reuters er Sydkorea i gang med at udvikle et alternativt jordbaseret system ved navn eLoran, som bygger på viden tilbage fra Anden Verdenskrig og ifølge udviklerne er sværere at hacke, fordi det gennemsnitlige signal er meget stærkere end et gps-signal fra satelliter.

USA planlægger at følge i samme spor som Sydkorea, mens Storbritannien og Rusland også er i gang med at se på teknologi, som kan fungere på radiosignaler.

I slutningen af juni blev Maersk også ramt af en omfattende virus, der afbrød systemerne hos Maersk Line og APM Terminals. Det gik dog ikke ud over selve skibene.

Seaintel: Foruroligende lav cyber-sikkerhed i containerindustrien  

Spørgsmålene trænger sig på efter angreb på Maersk  

Hackere kontrollerede Antwerpens containerhavn i flere år