Sydkoreas 14 containerrederier samler sig i et nyt konsortium, Korea Shipping Partnership (KSP). Samarbejdet er uden fortilfælde for landets trængte shippingindustri, der kulminerede med Hanjin Shipping spektakulære kollaps i sensommeren 2016.

De 14 rederier, der også omfatter Sydkoreas største, Hyundai Merchant Marine (HMM), har ifølge landets nationale rederiforening underskrevet en hensigtserklæring om et vidtgående samarbejde om bl.a. nye ruter, deling af fragt og fælles drift af oversøiske terminaler.

Det skriver flere sydkoreanske medier. Samarbejdet annonceres officielt i morgen tirsdag.

Ifølge Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, kan samarbejdet vise sig at blive en uhyre stærk konstellation på intra-Asian, og ses der bort fra Hyundai Merchant Marine, der er strategisk partner med Maersk Line og MSC i 2M-alliancen, kontrollerer de involverede rederier 460.000 teu med 240 skibe. Markant mere end rederier på de intra-asiatiske ruter som Maersk-ejede MCC, taiwanesiske Wan Hai og X-Press Feeders.    

Sammenbruddet i Hanjin Shipping, verdens engang syvende største containerrederi, indskriver sig i historien som den største konkurs nogensinde i containershipping.

Blandt de syv største konkurser i containersektoren siden 1980 var tre af dem fra Sydkorea. Foruden Hanjin Shipping var det STX Pan Ocean og Cho Yang.

Sydkorea parat med mere støtte til landets maritime industri

Hyundai Heavys bundlinje halveret i andet kvartal  

Maersks koreanske partner ser lyst på tredje kvartal