ShippingWatch

Sydkoreas containerredere samles i historisk partnerskab

14 sydkoreanske containerrederier anført af bl.a. Hyundai Merchant Marine (HMM) underskriver tirsdag en aftale om samarbejde, der er uden fortilfælde i landet.

Sydkoreas 14 containerrederier samler sig i et nyt konsortium, Korea Shipping Partnership (KSP). Samarbejdet er uden fortilfælde for landets trængte shippingindustri, der kulminerede med Hanjin Shipping spektakulære kollaps i sensommeren 2016.

De 14 rederier, der også omfatter Sydkoreas største, Hyundai Merchant Marine (HMM), har ifølge landets nationale rederiforening underskrevet en hensigtserklæring om et vidtgående samarbejde om bl.a. nye ruter, deling af fragt og fælles drift af oversøiske terminaler.

Det skriver flere sydkoreanske medier. Samarbejdet annonceres officielt i morgen tirsdag.

Ifølge Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, kan samarbejdet vise sig at blive en uhyre stærk konstellation på intra-Asian, og ses der bort fra Hyundai Merchant Marine, der er strategisk partner med Maersk Line og MSC i 2M-alliancen, kontrollerer de involverede rederier 460.000 teu med 240 skibe. Markant mere end rederier på de intra-asiatiske ruter som Maersk-ejede MCC, taiwanesiske Wan Hai og X-Press Feeders.

Sammenbruddet i Hanjin Shipping, verdens engang syvende største containerrederi, indskriver sig i historien som den største konkurs nogensinde i containershipping.

Blandt de syv største konkurser i containersektoren siden 1980 var tre af dem fra Sydkorea. Foruden Hanjin Shipping var det STX Pan Ocean og Cho Yang.

Sydkorea parat med mere støtte til landets maritime industri

Hyundai Heavys bundlinje halveret i andet kvartal

Maersks koreanske partner ser lyst på tredje kvartal

 

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere