ShippingWatch

Sydkoreas containerredere samles i historisk partnerskab

14 sydkoreanske containerrederier anført af bl.a. Hyundai Merchant Marine (HMM) underskriver tirsdag en aftale om samarbejde, der er uden fortilfælde i landet.

Sydkoreas 14 containerrederier samler sig i et nyt konsortium, Korea Shipping Partnership (KSP). Samarbejdet er uden fortilfælde for landets trængte shippingindustri, der kulminerede med Hanjin Shipping spektakulære kollaps i sensommeren 2016.

De 14 rederier, der også omfatter Sydkoreas største, Hyundai Merchant Marine (HMM), har ifølge landets nationale rederiforening underskrevet en hensigtserklæring om et vidtgående samarbejde om bl.a. nye ruter, deling af fragt og fælles drift af oversøiske terminaler.

Det skriver flere sydkoreanske medier. Samarbejdet annonceres officielt i morgen tirsdag.

Ifølge Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, kan samarbejdet vise sig at blive en uhyre stærk konstellation på intra-Asian, og ses der bort fra Hyundai Merchant Marine, der er strategisk partner med Maersk Line og MSC i 2M-alliancen, kontrollerer de involverede rederier 460.000 teu med 240 skibe. Markant mere end rederier på de intra-asiatiske ruter som Maersk-ejede MCC, taiwanesiske Wan Hai og X-Press Feeders.

Sammenbruddet i Hanjin Shipping, verdens engang syvende største containerrederi, indskriver sig i historien som den største konkurs nogensinde i containershipping.

Blandt de syv største konkurser i containersektoren siden 1980 var tre af dem fra Sydkorea. Foruden Hanjin Shipping var det STX Pan Ocean og Cho Yang.

Sydkorea parat med mere støtte til landets maritime industri

Hyundai Heavys bundlinje halveret i andet kvartal

Maersks koreanske partner ser lyst på tredje kvartal

 

 

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere