ShippingWatch

Rederi modtager bødekrav på 375.000 kr i svovlsag

Et udenlandsk rederi har fået en bøde på 375.000 kr. for at overtræde reglerne for udledning af svovl. Politi og anklagemyndighed over hele landet behandler 17 sager mod skibe om overtrædelse af svovlregler.

Når skibe sejler rundt i Vesterhavet og Østersøen, så må indholdet af svovl i brændstoffet ikke være for højt. Men det er det indimellem alligevel.

Nu kræver anklagemyndigheden en bøde på 375.000 kr. fra et udenlandsk rederi for overtrædelse af reglerne. Det oplyser Miljøstyrelsen, som har anmeldt rederiet til Nordjyllands Politi for overtrædelse af svovlreglerne.

Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder"

Sara Røpke, kontorchef, Miljøstyrelsen
"Langt de fleste rederier er gode til at overholde reglerne i dansk farvand, og derfor er det vigtigt, at vi fanger snyderne," siger kontorchef i Miljøstyrelsen Sara Røpke.

"Det skal ikke være straffrit bare at forurene løs, og derfor er vi tilfredse med, at politianmeldelserne nu begynder at føre til udstedelse af bøder," siger hun.

Også et andet rederi, som styrelsen har anmeldt, har modtaget et bødeforlæg. Det er dog noget mindre, nemlig på 30.000 kr.

Det er Miljøstyrelsen, som er kommet med en indstilling til, hvor store bøderne bør være. Man har blandt andet lagt vægt på overtrædelsens karakter og på straffen af andre overtrædelser inden for miljøområdet.

"Bødeniveauerne er ikke skåret i sten. Det er vores opfattelse, at bøderne bør være højere, hvis der er tale om meget grove eller gentagne overtrædelser," siger Sara Røpke.

Redere: Offentliggør navnene

Danske Rederier, tidligere Danmarks Rederiforening, roser Miljøstyrelsen for at straffe svovlsynderne.

Stod det til os, så måtte navnene på de rederier, der bryder reglerne, også gerne offentliggøres"

Maria Bruun Skipper, underdirketør, Danmarks Rederiforening
"Fra Danske Rederiers side glæder vi os over, at der nu er blevet udstedt bøder. Det betyder, at bevisbyrden rent faktisk kan løftes, og at man dermed kan ramme svovlsynderne på pengepungen," siger underdirektør Maria Bruun Skipper til ShippingWatch.

"Størrelsen af bøderne kan man så altid diskutere. Et mellemstort containerskib kan med dagens brændstofpriser spare godt 870.000 kr. på en tur fra den engelske kanal gennem Østersøen til Rusland og retur. Derfor ser vi gerne, at man nu tager fat på at indføre højere bødestraffe, da de kan virke afskrækkende," siger hun.

Danske Rederier mener samtidig, at navnene på rederierne bør offentliggøres.

"Stod det til os, så måtte navnene på de rederier, der bryder reglerne, også gerne offentliggøres. Det kan give kunderne mulighed for at fravælge rederier, der ikke overholder loven," siger Maria Bruun Skipper.

17 sager bliver behandlet

Ifølge Miljøstyrelsen håber man på, at alene det, at rederierne bliver straffet, har en effekt. Men Miljøstyrelsen vil også vurdere, om det kan være nødvendigt med højere bødekrav i fremtiden.

Miljøstyrelsen har anmeldt 17 sager om svovlindhold i skibsbrændstof til politiet, siden reglerne blev skærpet i januar 2015.

Sara Røpke oplyser, at sagerne bliver behandlet i syv af landets 12 politikredse.

Fra 2020 træder de internationale regler for skibes udledning af svovl i kraft. Herefter må skibes brændstof kun indeholde 0,5 pct. svovl mod 3,5 pct. svovl i dag.

Svovlsyndere skal tage sig i agt for sniffere et år mere

Antallet af svovlsyndere i Danmark stiger

Rederier må selv betale for svensk svovlkontrol

Forsiden lige nu

Her skal de danske rederiers kampe stå de næste år

Danske Rederier med adm. direktør Anne Steffensen i spidsen skal have såvel kendte som nye ønsker opfyldt, for at målene i den nye strategi kan opnås. ShippingWatch lister de kommende års udfordringer op her.

Ét ord har reduceret antallet af bestikkelsessager i Suez-kanalen

Med ret få midler er det på to år blevet muligt for rederierne at få deres skibe gennem Suez-kanalen uden at skulle betale lodserne for hjælp i form af f.eks. cigaretter. "En milepæl," lyder det fra antikorruptions-organisationen MACN, der står bag initiativet.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Interviews med topchefer i Maersk Line, Hamburg Süd og Hapag-Lloyd, tragisk ulykke på borerig, rederier under anklage for brud på udlændingeloven og et dramatisk formandsexit i Maskinmestrenes Forening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere