ShippingWatch

Flere skibe er kommet under dansk flag siden 2016

Der er færre danske søfolk til at håndtere dem og andre af verdens skib, men i løbet af det sidste år steg antallet af skibe under dansk flag med 21 styk.

Lidt flere skibe, men færre medarbejdere. Så kort kan den nuværende situation i den danske handelsflåde opgøres.

Handelsflåden består nu af 683 skibe, hvilket er 21 flere end i foråret 2016, mens antallet af beskæftigede i rederierne faldt med godt tusind personer til lige over 23.000. Det viser nye tal, som Danmarks Rederiforening har offentliggjort onsdag.

"Det er aldrig godt nyt, når beskæftigelsen til søs falder, men det var desværre forventet på grund af et vanskeligt år for den globale shippingindustri. Vi har dog set en forbedring af rederiernes eksporttal i de seneste to kvartaler, og vi håber, at det vil afspejle sig positivt," siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening, i en pressemeddelelse.

Blandt medarbejderne på land er antallet stabilt, mens det er på søen, at faldet er sket.

Særligt udenlandske ansatte på danske skibe er faldet, men der er også færre danskere på den danske handelsflåde. I morgen, torsdag d. 18. maj, afholder Danmarks Rederiforeningen deres årsdag, hvor de offentliggør flere informationer om den danske handelsflåde.

Flere filippinske sømænd end danske på DIS-skibe

EU kan kræve ændring af dansk tonnageskat

Værdien af dansk handelsflåde vokser mest globalt

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere