Vækstkurven ser endelig ud til at knække - i den rigtige retning - for A.P. Møller-Mærsk i første kvartal. Konglomeratet har døjet med faldende omsætning og driftsindtjening i ni kvartaler i træk fra slutningen af 2014 til udgangen af 2016, men starten på 2017 ser ud til at endelig byde på fremgang.

Således er der lagt op til en toplinjevækst på omkring 6 pct. til 9,04 mia. dollar ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates, hvilket er baseret på stigninger i både priserne og mængden af flyttede containere i flagskibsdivisionen, Maersk Line. Også her er der tale om et ventet brud på ni kvartalers faldende fragtrater for containerfarten.

Faktisk er der forventninger til stigende salg i alle fire divisioner i Mærsks satningsområde, Transport & Logistics, hvilket ud over Maersk Line tæller APM Terminals, Damco og Svitzer. Også Maersk Oil hjælpes opad af en langt højere oliepris, mens resten af Energy-divisionen - Maersk Supply Service, Maersk Tankers og især Maersk Drilling - står til tilbagegang.

Også driftsindtjeningen, EBITDA, ventes at gå frem med mere end 200 mio. dollar i kvartalet til 1,83 mia. dollar, og her er det især de stigende olie- og gasindtægter, der skæpper i kassen. Men også transportdivisionerne er spået fremgang ifølge Ritzau Estimates.

"Kvartalsresultaterne ventes at afspejle en "turnaround"," opsummerer analytiker David Kerstens fra Jefferies i en kommentar, og han har også klart højere forventninger til præstationerne fra Maersk Line.

Den samme prognose kommer fra Sydbank, hvor analytiker Morten Imsgard spår en del højere rater fra både spotfragt og kontraktforhandlinger, efter at SCFI-indekset ramte bunden i første kvartal af 2016.

"Vi spår en EBIT-indtjening på 141 mio. dollar i første kvartal, hvilket er betydeligt bedre end indtjeningsniveauet realiseret i første kvartal af 2016," skriver Sydbanks analytiker.

En markant bedring er dog allerede indregnet i Mærsk-gruppens budgetter for året - Maersk Line ventes blandt andet at løfte bundlinjen med minimum 1 mia. dollar, og det samlede resultat ventes at stige - og derfor er det nok for tidligt at forvente mere kød på årsprognoserne, vurderer Morten Imsgard.

Tabel over analytikernes forventninger til A.P. Møller-Mærsks regnskab for første kvartal af 2017:

 

 

(e) = medianestimater indsamlet af Ritzau Estimates fra op til otte analytikere. Tallene er opgjort eksklusive købet af Hamburg Süd.

* = I fjerde kvartal af 2016 var der særlige nedskrivninger på 2,8 mia. dollar, primært i Maersk Drilling og Maersk Supply Service, der påvirkede resultatet.

Regnskabet ventes offentliggjort torsdag den 11. maj klokken 8.00.

Analytikere: Maersk Line på vej mod milliard-forbedring  

Maersk Line: Vi har et serviceproblem  

Snabe: Sløv lovgivning kvæler digitaliseringen