ShippingWatch

Snabe: Sløv lovgivning kvæler digitaliseringen

Maersk-formanden mener, at digitaliseringen løber fra Danmark på grund af sløv lovgivning. "Der har vi brug for hurtigere og mere eksperimenterende lovgivning," siger han til Børsen.

Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand for Maersk, advarer i dagens udgave af Børsen om, at digitaliseringen løber fra Danmark, fordi den udvikler sig hurtigere end lovgivningen herhjemme.

Maersk-formanden mener, at digitaliseringen sprinter fra lovgivningen, og at gabet mellem det teknisk mulige og det lovlige udvides. Derfor skal vi bruge mere eksperimenterende lovgivning, gerne med udgangspunkt i pilotprojekter, vi kan lære af.

"Der har vi brug for hurtigere og mere eksperimenterende lovgivning, hvor vi prøver nogle ting af, lærer af det, og så forbedrer lovgivningen, i stedet for de meget lange processer, hvor vi får et dødvande, hvor vi ingenting kan, og ingenting lærer," siger Jim Hagemann Snabe til Børsen.

Selvom Danmark egentlig har et rigtig godt udgangspunkt for digitalisering i kraft af vores størrelse, løber digitaliseringen fra os. Danmark har ellers alle forudsætninger for at holde fast i den digitale førertrøje, da vores størrelse gør os til et perfekt pilotland, mener Jim Hagemann Snabe.

"I dag handler det om at være hurtig. Nu er størrelse en ulempe. Der har Danmark en fordel. Jo hurtigere vi omstiller os, desto større chance har vi for at skabe flere job, end vi mister," siger bestyrelsesformanden.

Maersk Line: Vi har et serviceproblem

Maersk i stort digitaliserings-sats med Microsoft

Kuehne+Nagels topchef: Containerindustrien har et problem

Forsiden lige nu

Diana Containerships mindsker underskud

Den græske skibsejer Diana Containerships kom ud af årets tredje kvartal med et markant mindre underskud end sidste år. Omsætningen dykkede en smule efter salg af skibe i løbet af året.

Maersk Lines opkøb af Hamburg Süd hæmmes af myndigheder

Krav fra myndigheder i Kina og EU har gjort vilkårene sværere for Maersk Line ved opkøbet af Hamburg Süd, mener tidligere Maersk-chef i Latinamerika, Michael Kaasner Kristiansen. Amerikanske Sealand kan blive en joker i det nye Maersk.

Siem beder sine banker om hjælp

Det norske offshorerederi Siem har spurgt sine banker om hjælp med udsigt til en længere krise for offshore supply-markedet, oplyser rederiet i en meddelelse mandag. Andre strategier er også i støbeskeen.

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Tyske topbanker skruer op for udsalg i shipping

Mens den tyske banksektor er fanget med op mod 100 mia. dollars i gæld til shipping, tager flere tyske banker nye ideer i brug for at komme af med de tunge udlån til industrien, skriver Reuters.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere