ShippingWatch

Rederier: Svensk dobbeltkontrol var en forkert løsning

Danmarks Rederiforening er tilfreds med, at Sverige nu har sløjfet dobbeltkontrollen ved grænsen mod Danmark.

Danmarks Rederiforening har i mere end et år været en af de største kritikere af den id-kontrol, som svenskerne indførte.

Derfor har det vakt glæde blandt færgeselskaberne, at Sverige nu har besluttet sig for at droppe kravet om kontrol i Danmark og i stedet forstærker grænsekontrollen på den svenske side.

"Vi har hele tiden sagt, at her er en myndighedsopgave, som man ikke bør sætte private virksomheder til at løse."

"Men det bliver der altså lavet om på nu, og det er vi rigtigt glade," siger Danmarks Rederiforenings direktør for Politik, Analyse og Kommunikation, Jakob Ullegård.

Hans medlemmer vandt den første sejr, da den svenske regering i december vedtog at kompensere danske transportører for de merudgifter, som kontrollen medførte.

"Derfor har der været ro på den front de seneste måneder. Men der har jo fortsat været en dobbeltkontrol, som har gjort rejsen mere besværlig for kunderne," siger direktøren.

Og selv om der altså gik mere end et år, før svenskerne tog protesterne til følge, har Jakob Ullegård trods alt forståelse for den lange reaktionstid.

"Selvfølgelig havde vi gerne set det ske noget hurtigere, men vi skal jo også huske, hvor vi kom fra."

Det var en ekstraordinær flygtningesituation, som man var nødt til at reagere på fra politisk side.

HH Ferries, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, valgte på et tidspunkt at skrue op for bemandingen ved indkørslen til færgelejet for at sikre, at færgedriften kunne foregår nogenlunde normalt.

"Myndigheder bør tage ansvar for grænsekontrol"

Rederiforening foreslår svensk id-kontrol i Danmark

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere