ShippingWatch

Flere filippinske sømænd end danske på DIS-skibe

Filippinske sømænd topper listen over nationaliteter i Dansk International Skibsregister, hvor de ansatte ombord har skattefrihed. En udvidelse af ordningen til at gælde offshoreskibe er på den politiske dagsorden. S og DF kræver dansk beskæftigelse.

Der er flere filippinske sømænd end danske ombord på skibene i Dansk International Skibsregister (DIS).

I alt 2.854 filippinere var påmønstret DIS-skibe pr. 30. september, 2014, som er de seneste tal, oplyser Søfartsstyrelsen til ShippingWatch.

Dermed topper Filippinerne listen over nationaliteter efterfulgt af Danmark, Indien og Polen.

DIS-registeret har eksisteret siden 1999 og blev oprettet for at hjælpe danske rederier i den internationale konkurrence.

Ordningen betyder blandt andet, at ansatte ombord på skibe i DIS ikke betaler skat af deres løn. Dermed slipper rederierne med lavere omkostninger, fordi de kan udbetale nettoløn i stedet for bruttoløn.

Omvendt går statskassen hvert år glip af et større beløb, fordi sømændene har skattefrihed. I 2016 lød det tabte provenu på 925 mio. kr. ifølge en opgørelse fra Skatteministeriet.

En udvidelse af DIS-ordningen til også at gælde offshoreskibe er i øjeblikket på den politiske dagsorden efter, at det blå vækstteam i sine anbefalinger til regeringen for nylig havde en udvidelse af ordningen som det vigtigste punkt.

Meget tyder på, at regeringen vil kunne samle flertal bag et forslag. Socialdemokratiet har det dog som et krav, at ordningen skal bruges til at sikre arbejdspladser til danske sømænd.

"Umiddelbart er vi egentlig positivt stemte, men vi kan ikke bare sige ja fra hoften. Der er nogle knaster, der skal løses først. Dels skal det finansieres, og så er det afgørende for os, at der bliver tale om, at dansk arbejdskraft fastholdes, og at det bliver arbejde på nogle ordentlige vilkår," sagde skatteordfører Jesper Petersen (S) til ShippingWatch i marts.

Samme melding lød fra regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, hvor erhvervsordfører Hans Kristian Skibby understreger, at en udvidelse skal være med til at sikre dansk beskæftigelse.

Socialdemokratiet stiller krav til udvidelse af DIS

Statsstøtte til redere i Nordsøen vil kræve dansk beskæftigelse

Brian Mikkelsen: Jeg vil interessere mig særligt for DIS

Vækstteamets anbefalinger flugter med politisk dagsorden

 

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere